Matematik

Chi^2 og binomialfordeling

04. oktober 2015 af nichole12 - Niveau: A-niveau

Hej! Nogle, som kan hjælpe med at løse opgaven vha. Cas-værktøjet Ti-nspire?


Svar #1
04. oktober 2015 af nichole12

Her er opgaven :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. oktober 2015 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. oktober 2015 af peter lind

a) 0 hypotese: Der er ingen forskel på grupperne

b)  Læg tallene for forbedring sammen, tallene for ingen virkning sammen og tallene for forværring sammen. Ud fra disse tal kan du beregne hvor stor en andel der har forbedring, ingen forbedring og forværring. Disse andele bruger du så til inden for hver celle at lave en forventet værdi.  Dernæst laver du en χ2 test på det


Svar #4
06. oktober 2015 af nichole12

hmm okay tak for svaret :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2015 af Soeffi

#4 hmm okay tak for svaret :)

Betyder det, at du ikke forstår svaret?


Svar #6
06. oktober 2015 af nichole12

Ja, delvist. Jeg aner ikke, hvordan jeg "beregner hvor stor en andek der har forbedring, ingen forbedring og forværring" - og en chi^2 test har jeg ikke styr på hvordan laves, desværre..


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2015 af Soeffi

#6. Du skal regne forventningsværdier på grundlag af de observerede værdier. Antal frihedsgrader er lig med antal rækker minus en gange antal søjler minus en, som er lig med fire.

Forventningsværdien i første rækkes første søjle er summen af første rækkes observerede tal gange summen af observarede tals første søjle divideret med 600 mennesker. 

På grundlag af observerede tal og beregnede forventningsværdier finder man en teststørrelse, der her er 12,77.

Man finder sandsynlighden for at Chi-i-anden med fire frihedsgrader er større end 12,77 og denne sandsynlighed er 0,0125 = 1,25%. Dvs hypotesen accepteres på et 1% niveau (den var blevet afvist på et 5%-niveau).


Svar #8
06. oktober 2015 af nichole12

Tusind tak for et mere uddybbende svar. Jeg prøver lige igen!


Skriv et svar til: Chi^2 og binomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.