Dansk

Essay fristelse

18. oktober 2015 af Sultanbcn (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal skrive en stil (essay) om fristelse. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal starte , kan i give mig gode ideer ?

Brugbart svar (2)

Svar #1
19. oktober 2015 af TheresaDahl (Slettet)

Du kunne starte med at brainstorme over, hvad du gerne vil have med i dit essay, såsom:

- Hvad er fristelse? (hvad siger den Danske ordbog om ordet)
- Hvordan oplever man at blive fristet? 
- Er det positivt eller negativt at lade sig friste?
- Har jeg oplevet en situation, hvor jeg blev fristet? 
- Er der flere former for fristelse?
- Dengang Eva og Adam blev fristet - blev de smidt ud af paradisets have - er det mon derfor vi også lader os friste i dag? 

Sæt nogle diskussioner igang, hvor du får skrevet fordelene og ulemperne ved begge sider + hvilken holdning du selv har til fristelse. Det er også vigtigt, at man holder en rød tråd igennem essayet. Måske starte med et citat fra ordbogen eller biblen, hvor ordet fristelse indgår - derefter diskutere med dig selv - og til sidst slutte af med en enten afrundende konklusion eller en åben konklusion, hvor du lader læseren bestemme selv. 

"I Biblen beskrives fristelse som en synd.....*citat*... men er det egentlig også det? Når jeg oplever fristelse, oplever jeg det som ......" 

Eller

"Slår man ordet fristelse op i den danske ordbog, beskrives det som ...*citat*..... hvad betyder det egentlig at blive fristet? Sidst jeg blev fristet til noget, oplevede jeg det som..." 

Håber det kunne bruges! ;)


Skriv et svar til: Essay fristelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.