Matematik

Analytisk plangeometri

10. februar 2016 af Stræbende - Niveau: C-niveau

Jeg skal ved beregning beregn tangentpunkterne på den store cirkel. Den store cirkels ligning er:

(x-109,96)^2+(y+109,96)^2=4429

Hvor centrum er (109,96 , -109,96)
Og er radius er kvadratroden af 4429 = 66,55

Ligningen for den øverste tangent er:

y=-2/3 x+130/3

Ligningen for den nederste tangent er:

y=-3/2 x-65

Jeg er med på at jeg skal putte tangentlinjens ligning ind i cirklens ligning og derefter isolere for x og bruge x-værdien for at finde y-koordinatet. Men når jeg isolere for x f.eks. i den første tangent så får jeg diskriminanten til at være over 0 (D>0) hvilket giver 2 løsninger. Diskriminanten burde være 0 (D=0) så der kun er en løsning. Er det pga. en afrundingsfejl? Og kan jeg bruge en alternativ metode for at finde tangentpunktet?

Her er et billed af figuren:

http://imgur.com/fciUm7K


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2016 af peter lind

Enten har du regnet forkert eller også er det ikke ligningen for en tangent. Hvorfor prøver du at finde tangenten, når du kender den ?


Svar #2
10. februar 2016 af Stræbende

Jeg prøver ikke at finde tangenten. Jeg har skrevet tangents eller tangenternes ligninger op. Jeg prøver at finde det sted tangten tangere den store cirkels periferi ved at putte ligningen ind i cirklens ligning. Jeg mener ikke jeg har regnet forkert. Når jeg putter ligningerne for tangenterne ind + den store cirkel ind i geogebra så tangere de.

Men åbenbart når jeg regner efter så får jeg tangenten til at skærer linjen 2 steder i stedet for et.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. februar 2016 af StoreNord

(x-109,96)^2+(y+109,96)^2=4429

Skulle du ikke have et minus i x-parentesen?


Svar #4
10. februar 2016 af Stræbende

Der er et pinus i parentesen? (x-109,96)

Hvis du mener (x-(-109,96)) så nej. Hvis du putter cirklens ligning ind i geogebra så vil du se at den passer med tegningen. Men jeg ved stadig ikke hvad jeg har gjort forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. februar 2016 af StoreNord

Undskyld, jeg mente y-parentesen.


Svar #6
10. februar 2016 af Stræbende

Nej det skal den heller ikke fordi så passer den ikke. Hvordan kan jeg finde det sted tangten og cirklen skærer uden at putte ligningen ind i cirklens ligning.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. februar 2016 af peter lind

#2 Så har du regnet forkert.

Fejlfindingsmetode.  Aflæs røringspunktet på din graf i geogebra. Sæt den ind et mellemresultat. Hvis mellemresultatet holder er din fejl senere. Holder den ikke er din fejl tidliger. Nu kan du fortsætte på denne måde så du kan finde præcis hvor fejlen er.

koordinaterne for centrum ligner noget du har beregnet. Hvis det er rigtig kan centrums koordinater være beregnet forkert eller du ha rundet for meget af

Her er en anden måde at finde skæringen på. Find ligningen for den linje,der går gennem centrum for cirklen og står vinkelret på tangenten. Denne linjes skæringspunkt med tangenten er røringspunktet.


Svar #8
10. februar 2016 af Stræbende

Hvordan finder jeg ligningen for den linje der går gennem centrum for cirklen og som står vinkelret på tangenten?


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. februar 2016 af peter lind

Tværvektoren til normalvektoren for tangentens ligning er normalvektore for den vinkelrette ligning.

Du kan også bruge at produktet af de to linjers hældningskoefficient er -1


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. februar 2016 af SuneChr

# 0  Hvorfor opretter du en ny tråd om samme opgave?
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1660632#1660709


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. februar 2016 af StoreNord

#0

Hvis du bruger denne tangent:                   y=-3/2x-65

ja, så får du 2 løsninger:        -0,37 og 143,7        du kan jo nok se, hvilken der er den rigtige.  (143,7)


Skriv et svar til: Analytisk plangeometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.