Kemi

Farvet anioner

11. februar 2016 af Lillozz - Niveau: Universitet/Videregående

• Why are CrO42– and Cr2O72– strongly coloured?

Formally, CrO42– and Cr2O72– contain Cr in their highest possible oxidation states. The 3d orbitals on the metal centre are empty, so that d–d transitions cannot be the source of the colour. Instead, electronic transitions take place from filled orbitals on the O atoms to empty 3d orbitals on the metal. This is referred to as ligand–to–metal charge transfer (LMCT). LMCT transitions are completely "allowed" according to the rules of quantum mechanics (in contrast to d–d transitions, which are formally "forbidden"), so the probability of the electronic transition is high and the colours are strong.

Er der nogen der kan foklare mig hvorfor disse to forbindelser er farvet? Cr har 4 elektroner på sit 3d orbital, over halvdelen af orbitalerne vil stå tomme. Man vil forvente at elektronerne bevæger sig mellem energi tilstande, der øger energi mængden pga. frastødningkræfter mellem liganden, oxygen molekyler og 3d kationen Cr. Men forstår det ikke helt med tomme 3d orbitaler osv., er der nogen kan forklare det på andre måder?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2016 af Heptan

For det første har chrom 5 elektroner i sine 3d-orbitaler. Men i de to forbindelser du har om, har chrom afgivet 6 elektroner (inklusiv en i 4s-orbitalen), så 3d-orbitalen er tom. Dit engelske afsnit forklarer fænomenet meget godt: Elektronoverførsler fra oxygenatomet til de tomme 3d-orbitaler giver anledning til stærke farver.


Svar #2
13. februar 2016 af Lillozz

Tusind tak,jeg tror jeg har forstået det nu. Men vil oxygen ikke holde på elektronerne, da den har større elektronegativitet, eller ser man ikke på det i dette sammenhæng?

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2016 af Heptan

Det ser man ikke på her. Elektronerne får tilført energi af fotoner, som de absorberer. Energien er nok til at undslippe oxygen.


Skriv et svar til: Farvet anioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.