Tysk

Løst eller sammensat verber korrekt?

13. marts 2016 af snylt (Slettet) - Niveau: B-niveau

Løst sammensat

Aufgeben Anpassen Umringen 

Fast sammensat

Untersuchen Überwachen Wiedersprechen Durchschneiden

Har jeg placeret verberne korrekt?


Svar #1
13. marts 2016 af snylt (Slettet)

Og i den forbindelse ønsker jeg at vide, om min oversættelse hér er korrekt:

Efter 2. verdenskrig blev Tyskland delt i 2.

Nachdem zweite Weltkrieg wurde Deutschland geteilt.

Er i tvivl om, hvordan man skal oversætte "delt i 2". Tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Fremadrettet:
Den måde hvorpå du stiller dit spørgsmål, er meget rodet, og overvej derfor om du kan spørge på en mere overskuelig måde.

Til dit spørgsmål:

Alle løst sammensatte verber kan slås op i en ordbog, fx Gyldendals Røde Ordbøger el. Duden (der findes online og er gratis for alle: http://www.duden.de).

Verbet umringen er ikke løst sammensat.
Verbet anpassen er løst sammensat.

Formen "wiedersprechen" findes ikke (ordet wieder er et adverbium der betyder 'igen', 'atter'; ordet wider er en præposition med betydningen '(i)mod'). Du mener nok widersprechen, 'modsige', 'stride (i)mod'.
Verbet durchschneiden er løst sammensat; de andre er ikke, dvs. de er fast sammensatte verber.

#1

Din danske tekst stemmer ikke overens med den tyske så din oversættelse er ikke korrekt.
I den danske sætning er Tyskland blevet delt i to (Tysklande); i den tyske sætning er Tyskland "blot" blevet delt (og at dele noget kan jo være ret abstrakt, fx i to, fire eller ti dele).

Er man i tvivl om noget, slår man det op i en ordbog.
"delt i to" i Gyldendals Røde Ordbøger giver "zweigeteilt" (som er et adjektiv).

Forresten er nachdem en konjunktion. Nach er en præposition med betydningen 'efter' (i denne sammenhæng vel at mærke) mens dem er artiklen (kendeordet) bøjet i kasus (i dette tilfælde dativ).

Og jeg kommer dig lidt i forkøbet for jeg har på fornemmelsen du vil spørge efter et oversættelsesforslag:

"Nach dem Zweiten Weltkrieg wurde Deutschland in zwei (Deutschländern) geteilt" er én mulighed (læg mærke til at "zwei" er et numerale (talord)).

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2016 af Stygotius

Kommentarerne i #2 er rigtig fine. Der skal blot stå "in zwei Deutschland geteilt", men det er da ikke så let at vide. 

 I alle tilfælde dler ma noget op i to eller tre eller flere dele så resltatet kommer til at stå i akkusativ.

"Der Kuchen wurde in drei Teile geteilt". Det er jo meget logisk med vores viden om "dobbeltpræpositionerne".

Der var jo ikke tre dele inden man begyndte at dele noget.

P.S.

Det vil nok være rimeligere at sige at "dem" i "nachdem" er det demonstrative pronomen i dativ.

Det er det samme som den bestemte artikel og bøjes på den samme måde  ....undtagen i genitiv . ('dessen' - "*deren") og i genitiv og dativ plur.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. marts 2016 af Stygotius

=   "I alle tilfælde deler man noget op i......."


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#3

Ups, jeg var vist liiige hurtig nok med min oversættelse - undskyld til både trådstarteren og Stygotius.
Når det så er sagt, hedder det "Deutschländer"; ein Land, zwei Länder

Jeg glemte helt der er tale om en bevægelse og ikke en stilstand (jeg er udmærket klar over dette ikke er hele sandheden om de præpositioner der kan styre akkusativ el. dativ).
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. marts 2016 af Stygotius

Hmm, det er rigtigt at "Land" normalt hedder "Länder" i flertal, men man siger faktisk '"zwei Deutschland".

Se f.eks. bogen  Achim Graf: "Zwei Deutschland, eine Reise durch Regionen mit viel und wenig Arbeit" (2015).

Inde i teksten læser man bl.a. "Es gibt in diesem Sinne zwei Deutschland".

Sådan er det faktisk.


Svar #7
13. marts 2016 af snylt (Slettet)

http://www.verbformen.de/konjugation/?i=Durchschneiden

#3 I følge dette link e durchschneiden et fast sammensat verbum.

- Jeg takk i øverigt for jeres brugbare svar!


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. marts 2016 af Stygotius

Ja, det er rigtigt. Se også Duden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#6

Efter lidt research ser det ud til at den mest anvendte form er "zwei Deutschland(s)" (i samme boldgade "die beiden Amerika(s)"), og det er samtidig de(n) eneste form(er) Duden anerkender.

Duden: Die Grammatik (2009, 8. bearbejdede oplag) dømmer på side 192, artikel 295: "(iii) Der Plural von geografischen Eigennamen wird gelegentlich gebraucht, um verschiedene Träger desselben Namens zu bezeichnen. Er wird mit oder ohne -s gebildet (min kursivering)."

Det ser dog ud til at nogle tyskere "vakler" lidt mht. om det skal være "zwei Deutschland" el. "zwei Deutschländer".; dette behandler bl.a. Ute Röding-Lange i værket Bezeichnungen für 'Deutschland' in der Zeit der "Wende": Dargestellt an ausgewählten westdeutschen Printmedien
Desuden findes formen "Deutschländer" også som grafitti på selve Berlin-Muren - ikke at det folk har skrevet på muren nødvendigvis er korrekt standardtysk, men det er da interessant ikke desto mindre.

Trådstarter, hold dig til til "zwei Deutschland" el. benyt "zwei Deutschlands".


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. marts 2016 af Stygotius

Endelig er der den krølle på sagen at   "Holland" dog hedder "die Niederlande"  -da "Holland" er en misvisende betegnelse for nationen eftersom navnet "Holland" for en nederlænding kun dækker over to provinser i kongeriget Nederlandene.


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#10

Ja, det er rigtigt, men ligesom det er tilfældet med danskerne er der også tyskere der benytter sig af termen "Holland" når de egentlig burde sige "die Niederlande".


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. maj 2016 af dewapoker (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. juni 2016 af ciput (Slettet)

I'm impressed, I must say. Very rarely do I come across a blog that's both informative and entertaining, and let me tell you, you've hit the nail on the head. dewapoker


Skriv et svar til: Løst eller sammensat verber korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.