Engelsk

Appelformer

23. marts 2016 af jensenshjælp (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg er igang med at analyse en tale af Kevin Rudd (PM), og jeg skal finde en appelform, men kan ikke finde ud af hvilken. Nogen der kan hjælpe? Det er nedenstående jeg skal finde den ud fra:
 

We the Parliament of Australia respectfully request that this apology be received in the spirit in which it is offered as part of the healing of the nation.

For the future we take heart; resolving that this new page in the history of our great continent can now be written.

We today take this first step by acknowledging the past and laying claim to a future that embraces all Australians.

A future where this Parliament resolves that the injustices of the past must never, never happen again. A future where we harness the determination of all Australians, Indigenous and non-Indigenous, to close the gap that lies between us in life expectancy, educational achievement and economic opportunity.

A future where we embrace the possibility of new solutions to enduring problems where old approaches have failed. A future based on mutual respect, mutual resolve and mutual responsibility. A future where all Australians, whatever their origins, are truly equal partners, with equal opportunities and with an equal stake in shaping the next chapter in the history of this great country, Australia.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2016 af OnceUponATime

"Finde en appelform"? Jeg er ikke helt med? Skal du finde en bestemt appelform, eller hvad?
Men hvis du mener at du skal bestemme, hvilke appelformer der er anvendt i teksten, så kan man både se patos og etos. Jeg vil ikke give sig svaret, men blot hjælpe. Derfor skal du gerne kunne definitionerne på patos, logos og etos, og bestemme, hvor præcist i teksten at man kan se patos og etos, og hvorfor ikke logos er til stede (indirekte og meget svagt er det dog til stede).

Svar #2
23. marts 2016 af jensenshjælp (Slettet)

Ja, jeg skal bestemme. Jeg mener, at der er tale om patos, fordi han taler generelt om fremtiden og det vækker begejstring hos publikum et eller andet sted tænker jeg. Jeg kan ikke rigtig finde et eksempel, måske du kunne hjælpe her?

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2016 af OnceUponATime

Du lyder forvirret.. Du skriver "et eller andet sted" og omtaler at der bliver snakket om fremtiden. Hvordan kan det være, at du ikke kan finde et eksempel, hvor der bliver snakket om fremtiden? Det står jeg meget tydeligt.
Men du har ret. Det ligger dels i benævnelsen af fremtiden, som vækker følelser hos modtageren. Men der ligger også patos i mange af de ordvalg der er blevet taget, såsom: "undskyld", "respektfuld", "ånd", "hjerte" osv.. De er allesammen meget følelsesladede ord, og ses anvendt stort set i alle sætninger.
Der ligger også patos i, at modtageren skal tage et valg: acceptere/ikke acceptere undskyldningen.

Svar #4
24. marts 2016 af jensenshjælp (Slettet)

Hvsd med etos så? Kan ikke se den nogle steder?

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. marts 2016 af lussii

etos handler om hvor pålidelig og oprigtig den kilde du læser er. 


Skriv et svar til: Appelformer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.