Studievejledning

Dumpet optagelsesprøve

25. april 2016 af JBiebs (Slettet)

Hej!

Hvis man er dumpet til optagelsesprøven til HTX, og man nu score nogle virkelig flotte karakter til selve afgangseksamen, kan man så godt søge ind efter eksamerne med de nye karakter? Eller skal man i 10?? Har man ikke en anden mulighed for at komme ind på et gymnasie selvom man er dumpet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2016 af JulieW99

Når du er dumpet skal du i 10. - jeg tvivler på at de vil lade dig komme ind så.

- - -

Vh Julie


Svar #2
25. april 2016 af JBiebs (Slettet)

#1 Selvom man f.eks får 10 og 12 i eksamerne?


Svar #3
25. april 2016 af JBiebs (Slettet)

Kan man ikke få taget en prøve igen? Jeg hørte fra nogen at man måtte tage en prøve igen, efter man har gået i 10 i et halvt år, er det sandt?


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. april 2016 af JulieW99

Jeg er rimeligt sikker. Er du dumpet, så er det fordi du ikke kan stoffet. Jeg tvivler på at man bare lige går op og får 10 og 12 til sine eksamener, hvis man ikke får det normalt.

Rådfør dig med din studievejleder. Hvis du vil på gymnasiet bider du i det sure æble, tager 10. og gør noget ved dine karakterer. Der er grund til man bliver indstillet til optagelsesprøve, og der er såsandelig også en grund til at man dumper den.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. april 2016 af allan_sim

#0.

Svaret følger af §1, stk. 2 i optagelsesbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=177372#id6bf88a19-6662-4ad4-b86d-97690d5e435f

"Stk. 2. Hvis en ansøger ikke kan optages efter stk. 1 på en treårig gymnasial uddannelse (uddannelserne til studentereksamen (stx), højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx)), gælder afgørelsen tillige samme skoleår for optagelse på den pågældende uddannelse og andre treårige gymnasiale uddannelser på alle øvrige institutioner, bortset fra private."

Så svaret er altså nej, medmindre man søger på et privat gymnasium.


Skriv et svar til: Dumpet optagelsesprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.