Matematik

Bestem forskrift...

19. maj 2016 af Koplop (Slettet) - Niveau: A-niveau

Til et kar med vand tilføres hver time 4 L saltvand med en saltkoncentration på 0,3 kg/L. 
Samtidig tappes der 6 L væske pr. time fra karret.
I en model er saltmængden i karret S (målt i kg) som funktion af tiden t (målt i timer) en løsning til differentialligningen y'=1,2 - ((6 * y) / 100 - 2t)), 0≤t≤50
Karret indeholder ingen salt til tidspunktet t = 0.

a) Bestem en forskrift for S(t).

Jeg skriver i cas: "y'=1,2 - ((6 * y) / 100 - 2t)), 0≤t≤50,t,y), men det giver mig et underligt langt udtryk med udråbstegn: y=(t-50.)*(?6*t^(2)-100.*?6*t+2500.*(?6-0.00024))

Hvad gør jeg forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2016 af peter lind

Parentesfejl. Du har to højrevendte og 3 venstrevendte  parenteser.


Svar #2
19. maj 2016 af Koplop (Slettet)

#1

Parentesfejl. Du har to højrevendte og 3 venstrevendte  parenteser.

Ups, ja. Nu fik jeg c = 0.6 / (t^2+2500).

Vil det så sige forskriften bliver: y=(t-50.)*(C*t^(2)-100.*C*t+2500.*(C-0.00024)) med det udtryk indsat på C'ernes plads? Virker da mærkeligt...


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2016 af peter lind

Det kan jeg ikke vide ud fra de sparsomme oplysninger, du kommer med. I forbindels med differentialligniger betegner  c normalt integrationskonstanten men c er jo ikke en konstant her.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj 2016 af MatHFlærer

Kan du sende opgavesættet eller blot skrive hvilken eksamensopgave der er tale om, for som Peter Lind skriver, så er det meget begrænset....

Mvh

Anders


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar 2017 af MiamajaS

Til et kar med vand føres hver time 4L saltvand med en saltkoncentration på 0,3 kg/L. Samtidig tappes der 6L væske pr. time fra karret. I en model er saltmængden i karret S (målt i kg) som funktion af tiden t (målt i timer) en løsning til differentialligningen dS dt = 1,2− (6 · S/100−2t) , 0 ≤ t < 50 Karret indeholder ingen salt til tidspunktet t = 0.

a) Bestem en forskrift for S(t).

b) Bestem det tidspunkt, hvor der er mest salt i karret.

Nogen der kan hjælpe med B??? :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. februar 2017 af MatHFlærer

Okay. Først og fremmest er forskriften:

S(t)=30-\frac{3}{5}\cdot t+\frac{3}{12500}\cdot (t-50)^3, 0\leq t<50

Ud fra din opgaveformulering. Vi skal bestemme hvornår der er mest salt i karret. Hvordan gør vi det. Vi skal anvende differentialregning. Dvs. vi skal finde S'(t) og dernæst løse ligningen S'(t)=0. Ved lidt udregning fås t=21.1 fordi 0≤t<50

Prøv at se om du får det samme. Prøv så også at overvej hvad 21.1 er for noget. Evt. grafisk også. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. februar 2017 af MiamajaS

??? hvordan har du fået den forskrift :-) har fået noget helt andet :-( 


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. februar 2017 af MiamajaS

Sorry gik lige op for miig nu :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. februar 2017 af MiamajaS

Jeg for  en forskrift som ser meget anderledes ud. Men når jeg sætter din og min lig med hinanden siger den true. Når jeg så begynder at arbejde med min forskrift får jeg nogle meget mystiske tal 


Skriv et svar til: Bestem forskrift...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.