Matematik

Unfair skriftlig eksamen?

28. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Jeg var til skrliftlig eksamen i går i Mat A stx, og efter min mening var den unfair. Jeg, er sammen med andre elever fra IB, der tager Mat A eksamen i skriftlig for første gang og vi har valgt at skrive i hånden. Jeg ville rigtig have lavet anden del af prøven på computer fordi jeg mente at det var langt nemmere og bedre, men endte med ikke at gøre det fordi jeg ikke var fortrolig med det. Spurgte så STX-læren, som havde os, om det ville gøre noget, eller om der var en fordel ved at gøre det på pc. Han sagde nej og at det var muligt gennem papir og en graf lommeregnere som IB'er har (ti nspire cx).

Men jeg blev noget overrasket i går over at, mange af opgaverne i eksamen krævede at man skulle "løse" via graflommeregner og kiggede da igennem nogle tidligere eksamensopgaver til prøven (noter fra læren) der sagde "løst vis CAS i wordmat". Da vores grafregner ikke er "CAS" betyder det at den ikke kan løse noget, fordi på IB, er det fortolket som snyd hvis man har sådan en lommeregner. Lige nu sidder jeg lidt med en følelse af irritation fordi læreren ikke havde sagt at der var en fordel med at CAS kunne differentiere svære ligninger og også løse dem. 

jeg har tænkt mig at skrive til min IB-lærer om det, fordi at jeg ikke rigtig kunne komme videre i mange af opgaverne fordi man skulle "løse" dem via CAS.

Er det værd at klage over? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2016 af Justitia

"Jeg var til skrliftlig eksamen i går i Mat A stx, og efter min mening var den unfair. Jeg, er sammen med andre elever fra IB, der tager Mat A eksamen i skriftlig for første gang og vi har valgt at skrive i hånden. Jeg ville rigtig have lavet anden del af prøven på computer fordi jeg mente at det var langt nemmere og bedre, men endte med ikke at gøre det fordi jeg ikke var fortrolig med det"

Din eksamen - dit ansvar.


Brugbart svar (2)

Svar #2
28. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Jeg tror ikke, at der er STX elever der ville prøve på at løse den del af matematikprøven der er med hjælpemidler med andet end et CAS program, såsom TI-Nspire eller Maple. 

Jeg synes, at I har en sag, hvis jeres lærer har sagt, at det ikke er nødvendigt. Han skulle have foreslået andre programmer, som f.eks. Wordmat. I har været noget ringere stillet end andre.  


Svar #3
28. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet)

Justitia, det skal så siges, at jeg ALDRIG har taget en stx eksamen før i nogen fag, og er ikke bekendt med det. Selvom eksamen er ens eget ansvar, som du jo så fint konkluderer, mener jeg at jeg har gjort ALT det jeg kunne for at spørge ind til hvordan man bedst går til eksamen (og hjælpemidler)

På IB foregår alle eksamner i hånden på papir med ikke andet end en blyant og selve eksamensopgaverne. Derfor er vi ikke bekendte med STX eksamnerne, og vi VÆGTER derfor højt hvad erfarne matematik STX lærer siger, fordi vi ikke ved bedre. Jeg havde en god grund til ikke at bruge computer: normale STX-elever har  kendt det i 3 år, hvorimod os IB'ere kun havde 3 dage til at lære det. (Desuden har læreren jo sagt at det ikke var NØDVENDIGT , så derfor skrabede jeg automatisk den mulighed af)

Til Sfeldt: Er Wordmat udstyret med et indbyggede CAS program? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

#3 Ja, wordmat har et indbygget CAS program. Der er er også et gratis et på internettet som hedder www.wolframalpha.com 


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

WordMat kan løse (stort set) alt på matematik A niveau og er gratis så længe, man har Word. Problemet med wolframalpha er, at det er på internettet, som man ikke må tilgå til matematik eksamen, medmindre man har med netadgang. 


Svar #6
29. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet)

Ahh tak til svar #4 og #5. :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #7
29. maj 2016 af gariban

Jeg kan godt se din frustration. Og du har selvfølgelig ret. Jeg tror bare ikke at det hjælper at klage, da det på en måde er dit eget ansvar, uanset hvem det er, du spørger råd fra.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. maj 2016 af Justitia

Det er stadig dit ansvar.

1: Du valgte selv, at du ville skrive i hånden.

"Jeg, er sammen med andre elever fra IB, der tager Mat A eksamen i skriftlig for første gang og vi har valgt at skrive i hånden"

2: Du havde faktisk valget mellem at skrive i hånden eller på computer, og du valgte førstnævnte løsning.

"Jeg ville rigtig have lavet anden del af prøven på computer fordi jeg mente at det var langt nemmere og bedre, men endte med ikke at gøre det fordi jeg ikke var fortrolig med det"

3: Du kunne ha' kigget på de gamle eksamensopgaver tidligere.


Svar #9
29. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet)

Tak for svar alle!

Til Justitia, igen, min lærer indkaldte os til et møde DAGEN FØR, der fik vi SVARARK og gamle eksamensæt. Det vil sige at jeg endte ikke med at kigge det igennem.

Det er nem nok for dig at sige at det er mit ansvar. Men du ved ikke hvor forvirrende det er, at man simpelthen bare forlanger ALT NØDVENDIG INFORMATION, hvor man kun får halvdelen at vide. 

Ja, du har ret. Jeg havde valget. Men jeg vidste ikke at det var en ULEMPE at skrive i hånden, og at der var en FORDEL  ved at bruge computer. Havde jeg vidst at computer inkluderede Wordmat, CAS og osv. havde jeg jo ikke været dum og så sagt "jamen, jeg skriver bare på papir" 

Jeg tror helt ærlig talt at du har besvær med at forestille min situation, så jeg har et eksempel til dig:

Du skal op i en test uden hjælpmidler. Din lærer siger, at der et kapitel i ikke behøver at læse op på, for det kommer i ikke op i. Jamen, så vil du stole på din lærer, og lade være med at læse op på det kapitel. Indtil du så i testen støder på spørgsmål, der omhandler det kapitel jeres lærer  nemlig sagde I ikke skulle læse op på. Jamen, så vil du self. bebrejde din lærer, fordi han har misledt dig. Og derimod klage fordi at det var HANS ansvar at fortælle de rette informationer, selvom det er din TEST. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. maj 2016 af JulieW99

Det er uanset hvad dit ansvar, og der er ingen der vil tage din klage seriøst, hvis du klager - simpelthen fordi du har taget nogle valg selv. Man kan sagtens inden begynde at søge information omkring eksamener, i stedet for tre dage før. Det er da simpelthen for dumt, ikke at begynde før, hvis man ikke er bekendt med det.

Jeg ville ikke tage din klage seriøst, du er ikke blevet unfair behandlet. Og nej - det er ikke din lærers ansvar at fortælle alle de rette informationer. På STX har eleven pligt til selv at læse informationer om div. ting i forbindelse med eksamen.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. maj 2016 af Justitia

Stop dig selv. Du begynder at fremstille dig selv yderst barnlig. 


Svar #12
29. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet)

Til JulieWm.

" På STX har eleven pligt til selv at læse informationer om div. ting i forbindelse med eksamen."

Jeg er ikke STX-elev og går ikke på STX. Jeg er IB-elev, der tager en STX-eksamen. 

"Man kan sagtens inden begynde at søge information omkring eksamener, i stedet for tre dage før."

Jeg har søgt informationer FØR de tre dage, og det var gennem min lærer. Han var min informationskilde. 

Og jo, da jeg ikke er STX elev, er det min STX-lærer der har ansvaret for at fortælle mig de rette informationer, fordi min IB-koordinator har sat en lærer til at fortælle os alle de informationer. 

Til Justitia, det er oftest dem, der påstår at andre er barnlige, der er barnlige dem selv. Spar mig for din mening, hvis du ikke har noget fornuftigt at sige. Det kan godt ske at du er studerende på universitet, men det er altså ikke ensbetydende med at du kan forstå min situation - tydeligtvis kan du heller ikke det. Så lad venligt vær med at udtrykke din holdning, hvis det blot bare er for at dømme mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. maj 2016 af pingpon (Slettet)

Jeg forstår slet ikke det her, hvorfor tager IB-elever, overhovedet STX-eksamener? 


Brugbart svar (0)

Svar #14
29. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Her kommer en lille opfordring til at holde den gode tone. I stedet for at fortsætte med denne diskussion synes jeg, at det ville være relevant for dig at tage en snak med din rektor, da det er gennem ham/hende, du kan klage. Hør om der er mulighed for en klagesag. Det ved din rektor sikkert en masse om. 

Held og lykke skal det lyde herfra. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. maj 2016 af Cicero9123 (Slettet)

Her er et uddrag fra Matematik A, Stx bekendtgørelsen om den skriflige eksamen:

"Opgaverne til denne del af prøven udarbejdes ud fra den forudsætning, at eksaminanden råder over CAS-værktøjer, der kan udføre symbolmanipulation, jf. pkt. 3.3. 

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152507#Bil35


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. maj 2016 af MatHFlærer

Den her tråd er for barnlig.

#0 snak med din rektor, som en anden også skrev. Jeg ønsker dig det bedste.

Mvh

Anders


Svar #17
29. maj 2016 af Bonita1234 (Slettet)

Pingpon, der er mulighed for det, fordi at hvis mand har det på Math SL, så kan man tage Mat A STX for at få det op på A via en STX eksamen. 

Jeg synes også at den er ved at blive barnlig. Jeg ville ønske at man kunne lukke den, men det kan jeg vidst ikke. Jeg snakker med min koordinator om det. Min hensigt var at få konstruktiv råd, og ikke blive bedømt hårdt. Tak til alle!


Skriv et svar til: Unfair skriftlig eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.