Matematik

Differentialregning: i hverdagen?

27. juli 2016 af erdu (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej med jer. 

Jeg har haft en masse om differentialregning, men kan simpelthen ikke forstå hvad man bruger det til i "den virkelige verden". Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og kunne ikke rigtig finde noget - udover et par eksempler, hvor jeg tænker at det har været på et højere niveau, da jeg aldrig havde set de formler før.

Håber på en der kan gøre mig klogere! :) 

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juli 2016 af Stats

Meget, men jeg kan ikke give dig et konkret eksempel.
- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
27. juli 2016 af erdu (Slettet)

#1 Meget, men jeg kan ikke give dig et konkret eksempel.

Nemlig. Det er ikke ligetil at få formuleret. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. juli 2016 af AskTheAfghan

Det er måske lidt for tidligt at spørge om hvad man bruger det til i hverdagen; det er et fysisk spørgsmål. Når man f.eks. arbejder med (svære) kræfter, skal man have viden til differentialregningen for at kunne løse sådanne problemer.


Svar #4
27. juli 2016 af erdu (Slettet)

#3

Hmm.. Hvilke praktiske problemer kan man så løse med differentialregning? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juli 2016 af Soeffi

#0

Antag at noget vand køler af. Man ved, at ændringen i vandets temperatur med tiden er proportional med forskellen i temperatur mellem vandet og omgivelserne. Temperaturen af omgvelserne er konstant 25 ºC, mens vandet til at starte med er 80 ºC. Det giver følgende differentialligning:

dT/dx = - k·(T - 25), T0 = 80

Her er T vandets temperatur; T0 = 80 ºC, vandets starttemperatur; x er tid, mens k er propotionalitetskonstanten mellem afkølingshastigheden og forskellen mellem vandets temperatur og omgivelsernes temperatur. Minustegnet viser, at temparaturen aftager.


Brugbart svar (1)

Svar #6
27. juli 2016 af Capion1

Optimeringsproblemer, - hvor man ønsker at udnytte givne materialer eller emner bedst muligt.
Det kan være udskæring af pap til fremstilling af æsker, hvor man ønsker mindst muligt materiale til en given opgave.


Svar #7
27. juli 2016 af erdu (Slettet)

#5
#0

Antag at noget vand køler af. Man ved, at ændringen i vandets temperatur med tiden er proportional med forskellen i temperatur mellem vandet og omgivelserne. Temperaturen af omgvelserne er konstant 25 ºC, mens vandet til at starte med er 80 ºC. Det giver følgende differentialligning:

dT/dx = - k·(T - 25), T0 = 80

Her er T vandets temperatur; T0 = 80 ºC, vandets starttemperatur; x er tid, mens k er propotionalitetskonstanten mellem afkølingshastigheden og forskellen mellem vandets temperatur og omgivelsernes temperatur. Minustegnet viser, at temparaturen aftager.

Vil det ikke være nemmere at bruge optimering og monotomiforhold til sådan et problem? 


Svar #8
27. juli 2016 af erdu (Slettet)

#6

Optimeringsproblemer, - hvor man ønsker at udnytte givne materialer eller emner bedst muligt.
Det kan være udskæring af pap til fremstilling af æsker, hvor man ønsker mindst muligt materiale til en given opgave.

Ah ja, mange tak for et eksempel, det var lige det jeg manglede. Nu skal jeg bare få det skrevet ned, men det skal nok gå. Jeg siger tak!


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. juli 2016 af Soeffi

#7

Begge dele kræver, at du har en funktionsforskrift, og det er den, du skal finde.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. juli 2016 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #11
30. juli 2016 af Soeffi

#7 

Du må undskylde mit svar, jeg troede, at der stod differentialligning i hverdagen.


Skriv et svar til: Differentialregning: i hverdagen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.