Biologi

Osmose - Hvorfor???

02. oktober 2016 af Mm98 - Niveau: C-niveau

Hvorfor får man rynker på fingerspidserne efter man har været i bad? Jeg skal give et eks. på Osmose i hverdagen, og jeg mener dette kunne være et godt eksempel. Jeg har fundet nogle forklaringer på nettet, men alt sammen er på engelsk. Håber der evt. er nogle der kan hjælpe mig her i forummet. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2016 af Capion1

Den med huden på fingerspidserne er jeg ikke sikker på skyldes osmose.
Et andet eksempel er, når grønne ærter ligger i rent vand og svulmer op.
Væskekoncentrationen i ærterne er større end vandets koncentration, hvorfor vandet suges ind gennem
ærternes membran. Stofmolekylerne inde i ærterne er for store til at kunne passere ud ad ærterne.


Svar #2
02. oktober 2016 af Mm98

Men huden har jo nogle egenskaber der gør at nogle stoffer kan trænge igennem. og vand kunne være et af de stoffer. Jeg tænker at når vi fx har været i bad i lang tid, så vil noget af vandet være blevet "suget" ind under huden. Og det skyldes Osmose? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det skyldes ikke osmose. Et spørgsmål, du kunne stille dig selv, er, hvorfor det kun lige er fingerspidserne, det sker for? Hvis det var osmose, burde det ske overalt på kroppen. 

Forsøg har vist, at hvis man har skadet sine nerver i hænderne, får man ikke rynkede finger efter at have været i vand. Der er tale om en ufrivillig reaktion fra det autonome nervesystem. Rynkningen er knyttet til det sympatiske nervesystem, og rynkningen skyldes sandsynligvis, det vides ikke med sikkerhed, en evolutionær tilpasning for at få lettere greb i våde miljøer. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2016 af Capion1

Når huden affedtes, mister den sin naturlige elasticitet og rynkes. En god hudcreme, med hudens naturlige surhedsgrad, pH, vil hurtigt genoprette den glatte hud, men huden vil også spontant gøre det.


Svar #5
02. oktober 2016 af Mm98

Mange tak for jeres svar. Jeg har lige et hurtígt spørgsmål.

Er dette relevant at sætte ind i min rapport:

Respirationsligningen: C6H12O6 + 6 O2 + 30 (ADP+Pi) -> 6 H2O + 6 CO2 + 30 ATP.

Hvad fortæller dennne respirationsligning egentlig? Jeg forstår det ikke helt. Det må hvae noget at gøre med ´ånding elller hvad?:)


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. oktober 2016 af Capion1

Menneskets bedste "hudcreme" er det fosterfedt, vi er indsvøbt i ved fødslen.


Svar #7
02. oktober 2016 af Mm98

Nåår Okay :) - men synes du at det er nødvenidgt at sætte respirationsligningen i min rapport?


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. oktober 2016 af Jegvedingenting

#4

Ved du hvad rynket, slap hud skyldes og hvordan det kan forebygges?


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. oktober 2016 af Capion1

Som nævnt manglende fugtighed, mindre elasticitet og rynket hud. Ja, og dårlig livsstil må vi ikke glemme. Det er en naturlig ældningsproces, hvor celleudskiftningen sker gennem livet og sker langsommere, jo ældre vi bliver. Vi kan selv gøre meget, men vores dåbsattest kan vi ikke ændre på.
 


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. oktober 2016 af Capion1

# 7
Det kan jeg ikke tage stilling til.


Skriv et svar til: Osmose - Hvorfor???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.