Kemi

Afstem redoxreaktionen

16. december 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har vedhæfter et billede af selve reaktionen. Jeg har virkelig svært ved at finde OT for atomerne....og selv om jeg har en liste over de ting jeg skal gøre, forstår jeg det stadig ikke.

Jeg har både læst om OT, reduktion og oxidation og set flere youtube vidoer, men jeg fatter stadig ikke fidusen i det, så jeg håber den/dem som gerne vil hjælpe , kan uddybe deres svar og hjælp så det er let og simpelt at forstå.

På forhånd 1000 tak på forhånd

Vedhæftet fil: Redoxreaktion kemi.JPG

Svar #1
16. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg sidder og læser om redoxreaktioner igen,  og har derfor lige et mere spørsgmål. Hvad betyder det når der i forbindelse med OT står :

For en vilkårlig partikel er summen af de indgående atomers oxidationstal lig med partiklens ladning.  F.eks.

0
H2SO4 .

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med det..sidder virkelig fast i det.
       
 


Svar #2
16. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok jeg har lige siddet og kigget på de andre eksempler og jeg tror godt jeg forstår det spørgsmål jeg stillede i #1.

Men jeg kunne godt bruge noget hjælp til at forstå betydninger af OT i dette her:

Hydrogen har i kemiske forbindelser oxidationstallet +1.
Ofte undlades OT for hydrogen (+1).
Sammen med metaller med lav elektronegativitet kan hydrogen have oxidationstallet –1.

–3      –2           –3
NH3   H2S       NH4+

?Tak for hjælp. Jeg har stadig brug for hjælp til at afstemme redoxreaktionen fra den vedhæftede fil...Så vil stadig meget gerne have hjælp til det


       

       


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2016 af Jensenpop (Slettet)

Trin 1. Skriv ned ubalancerede ligning ( 'skelet ligning «) i den kemiske reaktion. Alle reaktanter og produkter skal være kendt. For et bedre resultat skrive reaktionen i ionform.

CH 3 CH 2 CH 2 OH + Cr 2 O 7 2- →<-- CH 3 CH 2 CHO + Cr 3+

Når man arbejder med organiske forbindelser og formler med multipla af samme atom (såsom CH 3 CH 2 CH 2 OH) er det lettere at bruge deres molekylære formler i stedet for kondenserede strukturelle formler, så vi vil midlertidigt erstatte alle sådanne formler med deres molekylære formler .

C 3 H 8 O + Cr 2 O 7 2- → C 3 H 6 O + Cr 3+

Trin 2. Adskil redoxreaktionen i halve reaktioner. En redoxreaktion er intet andet end både oxidations- og reduktionsreaktioner, der finder sted samtidigt.

a) Tildel oxidation tal for hvert atom i ligningen. Oxidation nummer (også kaldet oxidationstrin) er et mål for graden af oxidation af et atom i et stof (se: Regler for tildeling oxidation numre ).

C -23 H +18 O -2+ Cr + 62 O -27 2- → C -1,333 H +16 O -2+ Cr + 33+

b) identificere og skrive alle redox par i reaktion. Identificere hvilke reaktanter bliver oxideret (oxidation nummer forøges, når det reagerer), og som er ved at blive reduceret (oxidation nummer går ned).

O:
C -23 H 18 O -2→ C -1,333 H 16 O-2
 
R:
Cr +62 O -27 2- → cr +33+
 

Trin 3. Balance atomerne i hver halvdel reaktion. En reaktionsskema skal have det samme antal atomer af hvert element på begge sider af ligningen. Tilføj passende koefficienter (støkiometriske koefficienter) foran de kemiske formler. Aldrig ændre en formel, når balancing en ligning. Balance hver halvdel reaktion separat.

a) Balance alle andre atomer undtagen brint og ilt. Vi kan bruge enhver af de arter, der vises i skelet ligninger til dette formål. Husk, at reaktanter bør føjes kun til venstre side af ligningen og produkter til højre.

O:
C 3 H 8 O → C 3 H 6 O
 
R:
Cr 2 O 7 2- → 2Cr 3+
 

b) Balance ilt atomer. Kontrollere, om der de samme antal oxygenatomer i venstre og højre side, hvis de ikke er ækvilibrere disse atomer ved tilsætning vandmolekyler.

O:
C 3 H 8 O → C 3 H 6 O
 
R:
Cr 2 O 7 2- → 2Cr 3+ + 7H 2 O
 

c) Balance de brintatomer. Kontrollere, om der de samme antal hydrogenatomer i venstre og højre side, hvis de ikke er ækvilibrere disse atomer ved tilsætning protoner (H + ).

O:
C 3 H 8 O → C 3 H 6 O + 2H +
 
R:
Cr 2 O 7 2- + 14H + → 2Cr 3+ + 7H 2 O
 

Trin 4. Balance anklagen. Til afbalancering af ladning, tilføjer elektroner (e - ) til mere positive side til lige mindre positive side af den halve reaktion. Det er ligegyldigt, hvad afgiften er, så længe det er den samme på begge sider.

O:
C 3 H 8 O → C 3 H 6 O + 2H + + 2e -
 
R:
Cr 2 O 7 2- + 14H + + 6e - → 2Cr 3+ + 7H 2 O
 

Trin 5. Gør elektron gevinst svarende til elektron tabt. Elektronerne tabt i oxidation halv reaktion skal være lig elektronerne opnået i reduktionen halv-reaktion. For at gøre de to lige, formere koefficienterne af alle arter af heltal producerer den laveste fælles multiplum mellem de halve reaktioner.

O:
3C 3 H 8 O → 3C 3 H 6 O + 6H + + 6e -
 
R:
Cr 2 O 7 2- + 14H + + 6e - → 2Cr 3+ + 7H 2 O
 

Trin 6. Tilsæt de halve reaktioner sammen. De to halve reaktioner kan kombineres ligesom to algebraiske ligninger, med pilen tjener som lighedstegnet. Rekombinere de to halve reaktioner ved tilsætning alle reaktanterne sammen på den ene side og alle de produkter sammen på den anden side.

3C 3 H 8 O + Cr 2 O 7 2- + 14H + + 6e - → <-- 3C 3 H 6 O + 2Cr 3+ + 6H + + 7H 2 O + 6e -

Trin 7. Forenkle ligningen. De samme arter på hver sin side af pilen kan annulleres. Skriv ligningen således at koefficienterne er de mindste sæt af heltal mulige.

3C 3 H 8 O + Cr 2 O 7 2- + 8H + → <-- 3C 3 H 6 O + 2Cr 3+ + 7H 2 O

Endelig , altid kontrollere, at ligningen er afbalanceret. Kontroller først, at ligningen indeholder samme type og antal atomer på begge sider af ligningen.

For det andet, kontrollere, at summen af ??de afgifter på den ene side af ligningen er lig med summen af ??de afgifter på den anden side. Det er ligegyldigt, hvad afgiften er, så længe det er den samme på begge sider.

* 0 3 + 1 * -2 + 8 * 1 = 3 * 0 + 2 * 3 + 7 * 0
6 = 6

Da summen af ??de enkelte atomer på venstre side af ligningen svarer summen af ??de samme atomer på højre side kan vi igen bruge den kondenserede strukturformel stedet for den molekylære formel.

3CH 3 CH 2 CH 2 OH + Cr 2 O 7 2- + 8H + → <--  3CH 3 CH 2 CHO + 2Cr 3+ + 7H 2O

Vedhæftet fil:tabel over udregning.PNG

Svar #4
16. december 2016 af HFNU (Slettet)

1000 1000 tak for et fantastisk uddybbende svar. Jeg kan ikke sige at jeg har forstået det hele nu, men jeg synes det giver lidt mere mening.

Jeg håber du vil hjælpe mig med at forstå det du skriver, så jeg kan prøve at lave det næste opgave med redox selv....

Det her er nok mit allerførste spørgsmål. Hvordan finder du frem til OT for disse atomer. Jeg har kigget på den tabel du har vedhæftet, men der står der jo helt andre tal.

a)

C -23 

+18 

O -2

+ Cr + 62 

O -27 

2- → C -1,333 

+16 

O -2+ 

Cr + 33+

Et af stederne er OT for H + 18 , et andet sted er det + 16.

Er OT for H ikke bare + 1.  Jeg er virkelig forvirret. Jeg har l;st om redoxreaktioner her> http://www.natlex.dk/redox.html#Oxidationstal. Der opgives nogle helt andre tal for carbon f.eks.

       


       

       


Svar #5
16. december 2016 af HFNU (Slettet)

Forstår du hvad det er jeg spørger om


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. december 2016 af Jensenpop (Slettet)

Jeg forstår skam godt hvad du spørger om, det er bare en fejl, under kopiering da jeg løste den på word :/ 

Men jeg har ellers oploadet et billede, så kan du se fordelingen for hvert oxidationstal (OT) af hvert stof :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. december 2016 af Jensenpop (Slettet)

Her kan du se det for trin 1 og 2 

Vedhæftet fil:OT fordeling.PNG

Svar #8
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ej tak

Jamen jeg synes det passer meget bedre med dit OT jeg kender nu...carbon er OT 1,33


Svar #9
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har lige nogle spørgsmål hvis du har tid til at hjælpe.

1.På højre side har du skrevet OT for C3? til 1,33. Er det altid det når det er forbindelse med H6??O

2.På venstre side har du opgivet Cr til at være + 6, hvordan kommer du overhovedet frem til det......det er jeg slet ikke med på.

?3. I forbindelsen Cr2?O7? skriver du at for OT for O er  > - 2, men du skriver også -2 over 7 tallet. Det er jeg altså ikke med på


Svar #10
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg vil lige rette mit spørgsmål. Spørgsmål 3 har jeg fundet svaret på.  Det er selvfølgelig ladningen af: CrO7, som er - 2 og oxygen som er -2.    Men jeg er stadig ikke helt med på de andre 2 spørgsmål.

?Hvordan du kommer frem til Cr er +  6, og C i C3H6?O er > -1,33.

?I hele den reaktion du skriver med forskellige trin, er jeg med til 4 trin, men 5 trin...har jeg desværre lidt problemer med at forstå.   Hvad er det der sker lige præcis i de to reaktioner....

O:
3C3H8 O → 3C 3H 6 O + 6H + + 6e -
 
R:
Cr 2 O 7 2- + 14H + + 6e - → 2Cr 3+ + 7H 2 O
 

?• Oxidation. Hvorfor indsætter du 6 hydrogen atomer.

?Reduktion. Jeg kan godt forstå de 14 H atomer du sætter ind, men hvorfor sætter du pludselig 6 elektroner ind.....

Håber du har tid til at svarer mig.. så jeg kan gå i gang med næste opgave :)


Svar #11
18. december 2016 af HFNU (Slettet)

Nogle der kan hjælpe mig videre med mine spørgsmål


Skriv et svar til: Afstem redoxreaktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.