Tysk

Mein Handy und ich!

22. december 2016 af Ukendterjeg - Niveau: 8. klasse

Hej!

Er der nogle der er søde og hjælpe mig?

Det er en opgave om mobiler

Spørgsmålene man skal svarep, lyder sådan:

1. Ab welchen Alter - meinst du - braucht ein Kind ein Handy?

2. Wie vermeidet man zu hohe Handyrechnungen?

3. Wie soll ein gutes Handy für Jugendliche deiner Meinung nach sein? Was ist wichtig?

4. Erzähle von einer Situation, in der ein handy wichtig war!

Har skrevet en skriftlig fremstilling.

Er i ikke søde at læse den, fortælle hvad jeg kan gøre bedre eller hvad jeg skal ændre. Fortæl også hvad mine fejl er, så jeg kan gøre dem bedre til næste gang.

Mange tusind tak på forhånd!

Har valgt et arkiv, som i bare skal klikke på.

Hav en god ferie, god jul og godt nytår :-)))

Vedhæftet fil: Mein Handy und ich!.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. december 2016 af Stygotius

Jeg er ked af at måtte sige det, men dit tyske er så fuldt af fejl at det ikke kan rettes. -Man ville i så fald skulle skrive hele teksten om.

Du skal først og fremest huske at udsagnsleddet står allersidst i en tysk bisætning.

God Jul og godt nytår.


Svar #2
25. december 2016 af Ukendterjeg

Hej Stygotius.

Jeg kan dsv ikke reglerne for, når man skriver en tysk stil/tekst, altså hvilke regler man skal bruge/tage hensyn til.
Fx som du sagde: Udsagnsleddet skal stå til sidst,den var meget brugbar, men der må altså være flere regler end bare den, vil nemlig gerne lære disse regler uffatteligt meget.

Jeg vil gerne kunne disse regler, når jeg skriver på tysk, ligemeget hvad jeg skriver om.
Kan ikke selv finde reglerne, da jeg ikke kender dem, men jeg går da ud fra at du kender/har dem.

Håber du vil hjælpe mig.

God jul og godt nytår.

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. december 2016 af Smut1

Hej Papegøjepirat

-Som Stygotius siger, så skal udsagnsleddet altid stå til allersidst i en tysk bisætning.

-infinitiver ("at-form") skal også til sidst i sætningen.

-Du skal huske at bøje ordene i flertal.

-Og vigtigst af alt, når du er i tvivl om noget, så slå det op i en ordbog: Også gerne hele sætninger!

Jeg har lavet et forslag til, hvordan første halvdel af din opgave kunne lyde.

PS Lavede lige en fejl: "Jugendlichen" skal selvfølgelig stå med stort, når det er et substantiv.

Vedhæftet fil:Mein-Handy-und-ich.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. december 2016 af Smut1

Uploader lige en ny version, da jeg var kommet til at skrive enhver tolvårige ("sollte jeder Zwölfjährigen"), når der skulle stå enhver tolvårig ("sollten alle Zwölfjährigen" eller "sollte jeder Zwölfjährige")

Ved alle er der tale om flertal, hvorimod enhver er ental. Hvad der gør sætningen særlig vanskelig er, at "Zwölfjährige" bøjes anderledes end andre substantiver. Nogle få person-substantiver bøjes således, at de i ental ender på n, når substantivet ikke står i nominativ (så ender det på e) I vores tilfælde står ordet i nominativ, og da det også står i ental, skal det derfor blot ende på e.

(Og nej, det står ikke i ordbogen!) Håber det giver mening  :)

Vedhæftet fil:Mein-Handy-und-ich..pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. december 2016 af Stygotius

p.p. er og infinitiver står sidst i en tysk hovedsætning og næstsidst i en tysk bisætning (da uds.leddet  jo her skal  stå sidst)

Ordet "Zwölfjährig" er et såkaldt substantiveret adjektiv og er dermed et substantiv, der bøjes  som et adjektiv.

Den nævnte forklaring på disse adjektiver er for forenklet.

I i hvert fald Politikens TYSK-DANSK,  DANSK-TYSK ORDBOG står  der ved dem "bøjes som adj"


Svar #6
25. december 2016 af Ukendterjeg

Hej Smut1.

Mange tak for al den hjælp, det har både gavnet mig, men også gjordt mig en del forvirret. :)

Hvordan kan man lære disse regler, uden bare at huske dem i hovedet.
Altså er der ikke en måde, hvor disse regler sætter sig ind i hovedet automatisk?

Ellers skal du have atk for din hjælp.

Forresten har du rettet hele stilen, eller var det bare det halve?

God jul og godt nytår. :)

Svar #7
25. december 2016 af Ukendterjeg

Hej igen Stygotius.

Er ordet "Zwölfhährig", så bøjet/skrevet forkert eller er det rigtigt skrevet.

God jul og godt nytår.

Brugbart svar (0)

Svar #8
25. december 2016 af Stygotius

Her har du mit forslag:

Meiner Meinung/Ansicht/Auffassung nach soll ein zwölfjähriger Junge oder ein zwölfjähriges Mädchen ein Handy besitzen. Alle Zwölfjährigen sollen kurz ein Handy haben. Der Grund ist, dass man sein Handy als Wörterbuch verwenden kann, wenn  man sich z.B. in der Schule befindet und auch, dass man seine Familie anrufen kann, um mitzuteilen, dass man mit seiner Freundin intim sein oder einige Zeit mit ihr verbringen will. 

Es ist selbstverständlich schwer, eine hohe Handyrechnung zu vermeiden, aber die Handyrechnung zu bezahlen ist keine Aufgabe der Jugendlichen Die Eltern sollen sie bezahlen weil ihre Kinder keine Arbeit und somit kein Geld dafür haben.


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. december 2016 af Smut1

Hej Stygotius

Burde der ikke står: "dass man mit seiner Freundin intim sein will, oder einige Zeit mit ihr verbringen will". Eller kan man godt slettte et verbum?


Brugbart svar (1)

Svar #10
25. december 2016 af Stygotius

Næh, det er ikke nødvendigt. Verballeddet "will" styrer to infinitiver,som er parallelle, sideordnede og derfor udmærket kan have det samme verballed.

Man har da det samme fænomen på dansk. "Hun kan godt forstå og skrive tysk", hvor verballeddet "kan" styrer to infinitiver, "forstå" og "skrive",

Fænomenet kaldes en ellipse, eller et elliptisk udtryk, dvs.et forkortet udtryk, hvor de selvindlysende ord er udeladt for at gøre det hele lidt lettere og mere elegant.

Smlgn.  "Peter har to børn, og Ole fire."   Det betyder egentlig "Peter har to børn, og Ole har fire børn", men det er jo alt for tungt


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. december 2016 af Smut1

Okay, jeg kan bare ikke huske, at jeg har set det før på tysk.


Skriv et svar til: Mein Handy und ich!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.