Andre fag

Hvordan bliver man bedre?

31. januar 2017 af CecilieCeciliee (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Er lidt nysgerrig og vil gerne høre, hvordan tror I egentligt man bliver bedre til noget, hvis man kun har sig selv til hjælp? Hvordan ville I komme fra 6. klasses niveau til 1.g? Tror I det er muligt, når man skal lære det helt selv? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Når man skal lære noget, er det nødvendigt, at vide, om man gør tingene rigtigt. Man har brug en mulighed for at kontrollere resultatet.

I matematik har man ofte en facitliste, man kan bruge som kontrol.

I sprogfagene kan man have oversættelsesøvelser, hvor man så har brug for at kunne kontrollere, om man har oversat rigtigt. Det kan i simple tilfælde være en slags facitliste i form af oversatte tekster. Man skal ogsålære udtalen af ordene. For få år siden kunne man kun få udtalen kontrolleret af et menneske, men i dag findes der programmer, der kan klare det.

I fag som historie er der en sammenhæng, man kan udnytte, f.eks. Kan en bestemt politiker have ringet til en anden politiker? Hvis det er sket i 1820, er svaret nej, for telefonen var ikke opfundet, Ørsted have først lige opdaget elektromagnetismen Den slags sammenhhænge kan bruges til at kontrollere, om det man forsøger at lære, er rigtigt forstået.

Jeg vil mene, at "helt selv" er umuligt, men hvis man har hjælpemidler som facitlister og sprogprogrammer, kan man komme langt. Dog tror jeg ikke mankan komme "hele vejen", hvis man ikke har et menneske til hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2017 af Justitia

Jeg er næsten fuldstændig enig med #1

Jeg mener dog godt, at man kan opnå et sådan niveau uden et fysisk menneske ved ens side bl.a. gennem spil, film m.v. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. januar 2017 af Justitia

Jeg mener, at det eneste man behøver at tage med sig fra folkeskolen er; basale danskkundskaber, basal hovedregning og basale engelskkundskaber. Men ellers er det vigtigste faktisk; selvdisciplin og viljen til at lære. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2017 af Smut1

#0 Jeg er enig med Eksperimentalfysikeren i, at for at kunne besvare det spørgsmål, bliver man nød til at definere, hvad der menes med ”helt selv”. Betyder det uden hjælp fra et andet menneske, eller at man befinder sig i et ”sort hul”.


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. januar 2017 af Justitia

Det har du fuldstændig ret i Smut1. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det, jeg tænkte på, er, at det ikke er nok at løse opgaver. Resultatet skal også kontrolleres.

Jeg har længe forsøgt at lære tre fremmedsprog. Til det ene har jeg en tekstbog og en bog med øvelser. Jeg har lavet en hel del af øvelserne, men jer har ikke kunnet kontrollere, om de er løst rigtigt. Til det andet sprog har jeg også tekstbog og opgavebog, men derudover et lille program, der stiller opgaver og kontrollerer svaret. Det er dog kun gloser, man kan øve med dette program. Til det tredie sprog har jeg et undervisningsprogram, der kan stille opgaver i både gloser og grammatik og kontrollere svaret. Det er endda i stand til at kontrollere udtalen. Det er det sidste af sprogene, jeg kommer hurtigst frem med.

Man kan i nogle tilfælde foretage egenkontrol af løsningerne. Der er i en del tilfælde mere end én vej til et resultat. Man kan så prøve to forskellie veje og se, om man kommer til samme resultat. Hvis ikke man gør det, må man prøve at finde en forklaring. Et eksempel fra matematikken: Hvad er 47 * 53? Man kan stille den normale algoritme op og finde resultatet. En anden mulighed er at sige:

47*53 = (50-3)*(50+3) = 502-33 = 2500 - 9 = 2491

Hvis man når frem til samme tal med begge metoder, er det nok rigtigt.

I de tilfælde, hvor man ikke kan få kontrolleret et resultat, risikerer man, at man har lavet en fejl. som man ikke opdager. Det er det svære ved at lære tingene selv. Nogle menesker er i stand til at huske et sådant resultat og desuden huske, at det ikke er kontrolleret, og derfor skal betragtes som suspekt, men det kræver en ret speciel hukommelse.

Man kan klare en del ved selvstudium, og det er nyttigt, men det kan være hårdt arbejde.


Skriv et svar til: Hvordan bliver man bedre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.