Teknologi

Spændingsfald i blandede forbindelser

09. februar 2017 af Flach123 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej der.

Er virkelig kørt fast i nogle opgaver med blandede forbindelser da jeg ikke kan huske hvordan det med spændingsfald skal regnes på..

En modstand R1 = 250Ω er forbundet i serie med to paralelle modstande R2 = 360 Ω og R3 = 570 Ω. Spændingen over kredsen er 230 V.

Jeg ved at den samme spænding går igennem R1 så derfor R1 = 230 V 0,92A

Hvordan finder jeg ud af hvor mange volt der bliver givet videre til R2 og R3 som sidder i parallel?

Tak på forhånd

Mvh

Maskinmesterstuderende der kæmper med lektier til imorgen.

Vedhæftet fil: Bilag 4.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2017 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. februar 2017 af peter lind

Find først erstatningsmodstanden R4 for de to parallelt forbundne modstande. Der gælder 1/R4 =1/R2+1/R3

Dernæst forbinder du den seriel med R1. Det giver modstanden i kredsen R = R1+R4


Svar #3
09. februar 2017 af Flach123 (Slettet)

Burde nok have nævnt at det er opgave 5.

Har ikke rigtigt noget R4?

#2

Find først erstatningsmodstanden R4 for de to parallelt forbundne modstande. Der gælder 1/R4 =1/R2+1/R3

Dernæst forbinder du den seriel med R1. Det giver modstanden i kredsen R = R1+R4


Brugbart svar (1)

Svar #4
09. februar 2017 af peter lind

Det får du ved at udregne erstatningsmodstanden for de 2 parallelt forbundne modstande


Svar #5
09. februar 2017 af Flach123 (Slettet)

Såå R4 = (1/360 + 1/570)^-1 = 220.645 

Hvilket vil sige at den samlede modstand i kredsen er 220,645+250 = 470,645?

Kan ikke se hvordan det skal hjælpe mig med at finde ud af hvor meget spænding der går videre til hver parallel forbindelse, ved de har samme spænding. Men hvordan udregner jeg den?


 


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. februar 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Opgaverne stiger i kompleksitet, og forklaringerne bliver mere indviklede.  Det bliver værre med næste uges opgaver.

Har I fået gennemgået Kirchhoffs strømlov: 

Summen af strømmene mod et knudepunkt, regnet med fortegn = 0 ?

Med denne undgår du alt det "parallelleri", og løsningsmetoden bliver systematisk.


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. februar 2017 af peter lind

#5 Du bruger dernæst Ohms lov til at finde strømstyrken i kredsen. Dernæst kan du igen bruge Ohms lov til at spændningsfaldet over R1 (også R2 og R3 hvis du har behov for det)


Skriv et svar til: Spændingsfald i blandede forbindelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.