Matematik

Parameterfremstilling/vektorfunktion

19. marts 2017 af wqrf2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Hvad er forskellen egentlig på en parameterfremstilling og en vektorfunktion? De deles skarpt op i min matematikbog, og jeg kan ikke lige se forskellen, idet begreberne blandes sammen i min bog. Kan man sige, at en parameterfremstilling er en dynamisk vektor, mens en vektorfunktion er en dynamisk vektor, hvis parameter er en funktion af tiden og beskriver en bevægelse?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2017 af SuneChr

En vektorfunktion er en afbildning af en talmængde ind i mængden af vektorer.
En parameterfremstilling er en afbildning af en talmængde ind i mængden af punkter i rummet.
 


Svar #2
20. marts 2017 af wqrf2 (Slettet)

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår denne definition. Det vil sige, at en vektorfunktion beskriver et 'kredsløb' altså er periodisk?


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. marts 2017 af SuneChr

Det er vigtigt at vide, hvad man forstår ved en vektor. En vektor er en mængde, ligesom rummets punkter er en mængde.
En vektor \overrightarrow{a} er mængden af orienterede linjestykker \overline{a} , som alle er indbyrdes ækvivalente.
Lad rummet være fyldt med repræsentanter  /  \overline{a} for vektoren \overrightarrow{a} 

/  /            / \overline{a}                /  /
/    / ///            ////    \overline{a}         /////
/ /  \overline{a}        ///         /////////////////   //////

Hvis \overline{a\overline{}} er sådan en streg, er vektoren \overrightarrow{a} hele mængden
\overline{a} \in \overrightarrow{a}  


Det er også vigtigt, at for en stedvektor (med begyndelsespunkt i O) er endepunktet P
lig med koordinaten for P.


Skriv et svar til: Parameterfremstilling/vektorfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.