Kemi

Titreringsanalyse for SO2

08. april 2017 af clundgren (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg sidder og det er længe siden vi har lavet noget lignende, er der nogle der kan hjælpe mig?

Opgaven er at jeg skal bestemme hvor meget frit SO2 der er i frit i hvidvin, jeg har følgende reaktion: SO2 + I2 + 2H2O → SO4-²  + 2I-  + 4H+

og vi har yderligere lavet en titrerting 

Vi titrere med I2

Titrering Startvolumen: 0.8 ml 
Slutvolumen: 9.7 ml 

Er der nogle der kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2017 af mathon

Du oplyser intet om titrators koncentration.


Svar #2
08. april 2017 af clundgren (Slettet)

Undskyld, koncentrationen for titratoren er 0.002M


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2017 af mathon

                 n(SO_2)=n(I_2)

                 m(SO_2)=\left (0{,}0089\; L \right )\cdot \left ( 0{,}002 \; \tfrac{ mol}{L}\right )\cdot \left (64{,}07\; \tfrac{g}{mol} \right )=1{,}14\; mg


Svar #4
09. april 2017 af clundgren (Slettet)

Mange tak, hvilken formel er det du har brugt til at beregne dette?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. april 2017 af Frellurian (Slettet)

m = n * M

Hvoraf:

n = c * V

Det vil altså sige at han i princippet skriver det som (mathon springer leddet over, og implementerer det direkte ind i masseformlen, og det ser også smartest ud):

m = (c * V) * M

Hvis at du er i tvivl, kan du altid se på enhederne der bliver skrevet på. *edit* forresten så er stofmængden den samme for begge stoffer, som mathon skriver, på grund af at du stoppede titreringen da der blev skiftet farve (antager jeg da), hvilket betyder at du har opnået et ækvivalenspunkt, hvor der er brugt lige meget af hvert stof.


Skriv et svar til: Titreringsanalyse for SO2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.