Kemi

Redoxreaktioner

11. juli 2017 af gringos - Niveau: C-niveau

Jeg sidder og arbejder med opgave 129 i basis kemi c bogen. Jeg skal: Betragte følgende blandinger.

i delopgaven b, skal jeg angive Zink i en sølv(I)nitratopløsning. 

Jeg ved at Zink=Zn og sølv=Ag. 
Jeg ville skrive Zn(s) + Ag->   her går jeg så i stå. Jeg kiggede derefter på facit som er: 

Zn(s) + 2Ag+(aq) → Zn2+(aq) + 2Ag(s)   , men jeg forstår overhovedet ikke hvorfor :( 


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. juli 2017 af mathon

Zn er mindre elektronegativt end Ag+, hvorfor Ag+ ved kontakt trækker mere i Zn's yderste elektroner end resten af Zn-atomet gør,
hvoraf:
                      \small Zn\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Ag\, _{\textit{(s)}}

da Zn har to elektroner i yderste skal og Ag+ mangler én elektron i yderste skal.


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. juli 2017 af mathon

                                \small \small \overset{\mathbf{\color{Red} 0}}{Zn}\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, \overset{\mathbf{\color{Blue} +1}}{Ag}{^+}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{\color{Red} +2}}{Zn}{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, \overset{\mathbf{\color{Blue} 0}}{Ag}\, _{\textit{(s)}}


Svar #3
11. juli 2017 af gringos

Mange tak! :) 

Hvordan ved jeg, at Zn er mindre elektronegativt? Er det pga spændingsrækken, eller? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. juli 2017 af mathon

…se placeringen i metallernes spændingsrække eller i DPS.


Skriv et svar til: Redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.