Fysik

Hvad kan man sige om billedet?

10. november 2017 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Hej 

Er der nogle, der kan hjælpe mig med at beskrive billedet (kort) ved evt. at bruge begreber fra ellæren?

Billedet viser strøm, men jeg jeg har lidt svært ved at se, hvad det ellers viser, eller hvordan man skal kunne bruge begreber fra el. 

På forhånd tak 


Svar #1
11. november 2017 af annahansen2

Er der ingen, der kan hjælpe. Jeg har virkelig svært ved at beskrive billedet. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. november 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det første, du skal beskrive, er, hvad du ser: Der er et landskab med nogle master og der er hængt ledninger op mellem masterne. Der er stor afstand mellem ledningerne og de er ret tykke.

Derefter fortæller du, hvad man kan slutte af det. Den store afstand mellem ledningerne viser, at der kan være høje spændingsforskelle mellem ledningerne uden at der sker overslag, så de er beregnet til høje spændinger. Den store tykkelse gør, at der kan løbe store strømme gennem dem. Stor strøm og stor spænding giver stor effektoverførsel, så der er tale om en energitransmissionslinie. Der er faktisk flere, man kan se, at de kommer fra forskellige steder og mødes, eller snarere kommer fra samme sted og deler sig ud.

Man kan også se, at der er 3 eller 6 ledninger i hver transmissionslinie. Det benytter man til 3-faset vekselstrøm.


Svar #3
15. november 2017 af annahansen2

Tak for forklaringen. Kan man komme ind på resistans, resistivitet eller joules lov ud fra billedet?

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. november 2017 af Eksperimentalfysikeren

Man kan nævne, at de tykke ledere har lav resistans på grund af tykkelsen.


Svar #5
15. november 2017 af annahansen2

#4 Okay, Jeg har et spørgsmål ift. joules lov.

Kan jeg så sige, at de afsatte energier og effekter kan beregnes ud fra Joules lov.

Jeg har lidt svært ved at sætte ord på resistivitet udfra billedet.

Så har jeg også et sidste spørgsmål. Billedet viser, hvordan der bliver omsat elektrisk energi. Er det rigtigt forstået?

På forhånd tak.  


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. november 2017 af Eksperimentalfysikeren

Du kan godt henvise til Joules lov.

Billedet viser ikke omsætning af energi. men transport af energi.


Svar #7
15. november 2017 af annahansen2

#6 Okay. Jeg mangler at sætte ord på resistivitet ud fra billedet. Jeg har lidt svært ved at se hvad det er ud fra billedet. Har du et forsklag?


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. november 2017 af ringstedLC

Brug det som #2 skriver og så tager du, hvad du har lyst fra dette om resistansen. 

Billedet viser en del af et højspændingsnet. Det er system til at transportere store mængder effekt fra A til B over større afstande. Det ønsker man at gøre med et minimum af effekttab.

P_{kraftværk}-P_{tab}=P_{forbruger}

Ptab opvarmer bare luften. Den opstår fordi en ledning har en resistans, der er afhængig af tværsnitarealet og længden. Større areal giver mindre resistans (strømmen "flyder" nemmere), større længde giver større resistans.

Du skal tilbage til Ohm's lov:

U=I*R

hvilket betyder, at en strøm I, der går i en resistans R skaber et spændingsfald U målt over R. Der afsættes (tabes) derfor effekt i ledningen. Og den spænding som måles ved kraftværket er større end spændingen målt ved forbrugeren i den anden ende af ledningen.

U_{kraftværk}>U_{forbruger}

Da effekten afsendt fra kraftværket er:

P_{kraftværk}=U_{kraftværk}*I

og effekten hos forbrugeren er:

P_{forbruger}=U_{forbruger}*I\Rightarrow P_{kraftværk}>P_{forbruger}

Hvis man indsætter Ohm's lov i effektformlen:

P_{tab}=U_{tab}*I\Rightarrow P_{tab}=I^2*R

ses det at Ptab stiger med kvadratet på I.

Når  Ptab skal minimeres, opnås det altså bedst ved at overføre effekt ved så lav strøm I som muligt.

For at få tilstrækkeligt Pforbruger må spændingen derfor øges, hvilket betyder større afstand mellem lederne.

Man bruger selvfølgelig også ledninger med lav resistans, men da tykke ledninger er tunge og dyre, er det et kompromis.


Skriv et svar til: Hvad kan man sige om billedet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.