Biologi

Celledeling

20. juni 2018 af TLadegaard - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder og prøver at forberede et svar til dette eksamensspørgsmål:

8 Celledeling

Ved hjælp af udleverede bilag og relevante udførte forsøg skal følgende besvares: Beskriv og forklar forskellene mellem de to celledelingsmetoder mitose og meiose, samt hvor disse celledelinger finder sted. Redegør for hvilke typer fejl der kan ske i mitosen og meiosen. Diskuter effekten af en fejl i de to typer celledeling.

Jeg undrer mig lidt over hvad svaret er på hvor celledelingerne finder sted? Jeg mener at svaret vil være at det sker i hele kroppen da det sker for alle cellerne, men jeg ved ikke om der bliver ledt efter et andet, mere præcist, svar. 

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2018 af mathon

Meiose - reduktionsdeling - finder kun sted hvor?


Svar #2
20. juni 2018 af TLadegaard

Oooh er det i sædrøret? Så pointen med spørgsmålet er at vise at meiosen sker dér, hvor mitosen derimod sker i hele kroppen?


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. juni 2018 af BiologyNerd

#2

Oooh er det i sædrøret? Så pointen med spørgsmålet er at vise at meiosen sker dér, hvor mitosen derimod sker i hele kroppen?

Ja præcis, og i æggestokkene hos kvinder (hvor der produceres ægceller).

Og ja, mitose er almindelig celledeling, som sker i alle andre celler i kroppen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Meiosen for sædceller finder sted i det sæddannende epithel i testes. 

Meiosen for ægceller sker i ovarierne, men stopper i metafase II, som først afsluttes (anden meiotiske deling) ved en evt. befrugtning af ægcellen i æggelederen. 


Skriv et svar til: Celledeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.