Eksamensforberedelse

Andengradspolynomium/andengradsligning

30. maj 2019 af Miss545 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har forsøgt et par gange at spørge efter hjælp til dette.
Jeg har fået lavet en andengradsligning. Jeg forstår mine beregninger, men har det problematisk med at forklare hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort. Er der nogen der vil hjælpe? ( det skal lige siges, at jeg har det meget problematisk med matematik, så derfor ville det være rart med en uddybende forklaring på mine beregninger) 

Min opgave lyder som følger; Karen skal nu have etableret et firmalogo på bagklappen af den nye firmavogn. Logoet skal placeres mellem 2 små vinduer, som er placeret i hvert sit hjørne af bilens bagklap (som vist på skitse), hvorfor logoet skal laves som en trekant med spidsen op mellem ruderne. I selve trekanten skal der laves en rektangel, hvori der skal været et udleveringscitat. Mine beregninger er med den forudsætning, at arealet af rektanglet skal være så stort som muligt.


(Billede af opgaven er vedhæftet)

Vedhæftet fil: Skærmbillede (7).png

Svar #1
30. maj 2019 af Miss545

fil nr 2

Vedhæftet fil:Skærmbillede (8).png

Svar #2
30. maj 2019 af Miss545

sidste fil 

Vedhæftet fil:Skærmbillede (9).png

Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det ser fint ud indtil du når toppunktet. Her kan jeg ikke gennemskue, hvad du gør. Du har medtaget et "x". Hvor kommer det fra?. På GeGebra har du glemt et "b" i formlen, så parablen ligger forkert. Du kommer dog frem til den korrekte værdi for b.


Svar #4
30. maj 2019 af Miss545

#3
Det ser fint ud indtil du når toppunktet. Her kan jeg ikke gennemskue, hvad du gør. Du har medtaget et "x". Hvor kommer det fra?. På GeGebra har du glemt et "b" i formlen, så parablen ligger forkert. Du kommer dog frem til den korrekte værdi for b.

Jeg har min eksamen her på mandag.. og det passer sikkert, at der er en fejl i noget af det. Jeg har arbejdet på den samme opgave i så mange timer nu, og jeg kan simpelhen ikke finde ud af at forklare eller finde frem til det rigtige. Vil du hjælpe?

Brugbart svar (1)

Svar #5
30. maj 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er lidt besværligt, at a og b både optræder i figuren og i polynomiet i din øverste linie. Det er ikke de samme størrelser. Derfor vil jeg skrive a, b og c for koefficienterne i polynomiet: y = ax2+bx+c

Det aktuelle polynomium kan skrives A = ab2 + bb + 0, hvor a og b er bogstaverne på tegningen.

Toppunktets førstekoordinat er så b = -b/(2a).


Svar #6
31. maj 2019 af Miss545

#5
Det er lidt besværligt, at a og b både optræder i figuren og i polynomiet i din øverste linie. Det er ikke de samme størrelser. Derfor vil jeg skrive a, b og c for koefficienterne i polynomiet: y = ax2+bx+c

Det aktuelle polynomium kan skrives A = ab2 + bb + 0, hvor a og b er bogstaverne på tegningen.

Toppunktets førstekoordinat er så b = -b/(2a).

Jeg forstår det ikke... Jeg har set mig totalt blind på det her nu...

Svar #7
31. maj 2019 af Miss545

#5
Det er lidt besværligt, at a og b både optræder i figuren og i polynomiet i din øverste linie. Det er ikke de samme størrelser. Derfor vil jeg skrive a, b og c for koefficienterne i polynomiet: y = ax2+bx+c

Det aktuelle polynomium kan skrives A = ab2 + bb + 0, hvor a og b er bogstaverne på tegningen.

Toppunktets førstekoordinat er så b = -b/(2a).

Hvordan ville forskriften så ville til mit parabel?

Skriv et svar til: Andengradspolynomium/andengradsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.