Matematik

Binomialtest

28. april 2020 af Sara6543 - Niveau: B-niveau

På en bestemt dag havde butikken 220 kunder, hvoraf 79 var mænd. Butikken ønsker at undersøge, om denne dags kundegruppe er repræsentativ for butikkens kunder med hensyn til køn.

) c) Opstil på baggrund af butikkens undersøgelse en nulhypotese, og benyt et binomialtest med et signifikansniveau på 5% til at undersøge denne.  

Jeg skal bare lige være sikker: Man skal benytte en dobbeltsidet binomialtest, ikke? og skal det være Binomcdf eller pdf? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2020 af AMelev

Læg lige et billede af hele opgaven op.


Svar #2
28. april 2020 af Sara6543

Har faktisk et spørgsmål til:

I opgave c, er  79 så den "kritiske" værdi , i så fald skal n så ikke være lig med 220...? Jeg tænkte nemlig først at n= 50 og P = 0.3, men det giver ikke mening i opgave c, hvis 79 er hvor jeg skal undersøge om den er kritisk, da n jo kun går op til 50. 

Vedhæftet fil:Udklip...PNG

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. april 2020 af AMelev

     

Basishændelse = Mand.    p = P(Mand)
Nulhypotese H0: p = 30%
Alternativ hypotese: p ≠ 30%

Stikprøve: n = 220
X = antal mænd, X ~ b(220,30%) under H0
Testet er dobbeltsidet, da såvel små som store testresultater er kritiske for hypotesen. Signifikansniveauet deles derfor med 2½% til hver side.
Bestem den venstre kritiske værdi kv som den største k-værdi, hvor P(X ≤ k) ≤ 2½%
Bestem den højre kritiske værdi kh som den mindste k-værdi, hvor P(X ≥ k) ≤ 2½%
Det kritiske område er så {0,1,.....,kv}∪{ kh,....., 110}

Hvis testresultatet 79 ligger i det kritiske område, forkastes hypotesen, ellers accepteres den.

Benytter du Nspire? 
I Nspire kan du benytte InvBinom(2½%,220,30%) og InvBinom(97½%,220,30%), som, så vidt jeg husker, giver dig hhv. mindste værdi i acceptmængden og mindste værdi i den højre kritiske mængde - det må man lige tjekke.


Svar #4
28. april 2020 af Sara6543

Kan jeg få et lille hint inden mit spørgsmål drukner i alle de andre indlæg?:)


Svar #5
28. april 2020 af Sara6543

Men er det ikke op til 220, og  ikke 110???   ... Det kritiske område er så {0,1,.....,kv}∪{ kh,....., 110}

Men i opgave a og b er n = 50, ikke også?


Brugbart svar (1)

Svar #6
28. april 2020 af AMelev

#5 Jo, selv følgelig - en "kopi-pasta"fejl. Og det var ikke med vilje for at se, om du var vågen. Undskyld.

Jo, a) og b) er uafhængige af stikprøven.


Svar #7
28. april 2020 af Sara6543

Okay, mange, mange tak! Det var et dejligt fyldestgørende svar:)


Skriv et svar til: Binomialtest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.