Studievalg og videregående studie

STX

16. marts kl. 17:18 af kalkh
Hej,
Jeg har et spørgsmål angående STX. Jeg gik ud af 9. Klasse her for 2 år siden, men jeg fik ikke deltaget til dansk skriftlig eksamen, d’s jeg var syg, og kom med en lægeerklæring efter. Jeg fik ikke tilbudt nogen sygeksamen. Og så kom jeg ind på STX med snit over 5. Det var lidt forvirrende at jeg kom ind i STX uden en 9. Klasses skriftlig dansk eksamen. Men sket er sket.
Før jeg så kom ind fik jeg to breve fra Gymnasiet, det ene var at jeg havde søgt ind i STX og det i det andet brev stod der at jeg var blevet optaget i STX. Jeg fik informationer omkring hvornår jeg skulle starte og alt det der. Jeg valgte så og holde sabbatår, og det gjorde jeg så i et år, hvormed jeg så søgte ind sidste år. Men der blev jeg så informeret at jeg skulle op til en optagelsesprøve. Jeg blev lidt forvirret over hvorfor, så jeg ringede til Gymnasiet og spurgte dem indtil det, hvormed de sagde at det fordi jeg mangler eksamen i dansk. Havde ikke andre valg så jeg tog til den optagelsesprøve hvor så jeg mangler et par points for at kunne kommer ind i STX. De sagde jeg kunne komme ind i HF, men nok ikke i år fordi der ikke var plads.
Jeg fik snakket med min vejleder, og hun fortalte mig et par valgmuligheder jeg havde, hvormed hun nævnte at jeg enten kunne vente til næste år, eller tag en 10. Klasse hvor jeg kunne få lavet den dansk skriftlig eksamen. Jeg tog en 10. Klasse fordi så kunne jeg genopfriske det meste til næste år. Det er hvad jeg tænkte.
Jeg går så i 10. Klasse lige nu, og vi har søgt ind der hvor vi ville, og selvfølgelig søger jeg ind i STX igen, fordi det var noget jeg rigtigt gerne ville. Hvormed min mor så får et opkald at jeg skal til en optagelsesprøve i april måned. Igen jeg blev frustreret og tænkte det må være en fejl. Så jeg fortalte rektoren hvordan og hvorledes. Hvor hun så fik snakket med gymnasiet angående mit snit som er over 5 og mine karakter som er gode nok til at jeg kan komme ind i STX. De påstår så at jeg stadig mangler den ene eksamen fra 9. Klasse som jeg ikke fik lavet. Hvormed de mener at en 10. Klasses eksamen ikke ville hjælpe.
Jeg forklarede til dem at jeg min vejleder sagde sådan her og sådan til mig, og at jeg for 2 år siden kom ind i STX, hvormed de så mente at de havde lavet en fejl. ( jeg havde klaget til gymnasiet 2 gange, intet hjalp)
De sender mig så et brev hvor de mener at jeg sagde nej tak til en sygeksame i 9 klasse, og at jeg også sagde nej tak til den her optagelsesprøve som de tilbudte mig.
Det gør mig bare virkelig ked af det, at jeg ikke kan komme ind på STX, pga den her ene eksamen, hvormed jeg har taget en 10. Klasse med vilje for at jeg kan lave den eksamen, men ar de så siger til sidst at den ikke ville dur til noget fordi det ikke er en 9. Klasses afgangseksamen.
Jeg ved ikke hva jeg skal gøre, udover at tage den optagelsesprøve. Men det jeg tænker på virkelig meget er så hvis nu jeg ikke får points nok til STX, og jeg så kommer ind i HF.
Har jeg så mulighed for at kunne skifte til STX ? Fordi jeg har snittet og karakterne.

Håber i kan hjælpe mig, med hvad jeg burde gøre. :)
( det skal siges, damen vi snakkede med sagde at hun havde haft en ligende situation med to andre elever, og de kom ind i STX, men med en betegnelse, at de så tager den sygeksame til december)

Skriv et svar til: STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.