Studievalg og videregående studie

Tysk eller fysik/kemi på efterskole???

22. marts kl. 15:12 af Matildebuch
Hej allesammen har meget brug for hjælp og råd!
Jeg går lige nu i niende klasse og jeg skal snart i tiende klasse på en efterskole. Efter efter efterskole regner jeg stærkt med at tage en STX.
fra efterskolen har vi fået et brev ud om at vi skal vælge ekstra fag hvor man kan vælge imellem fysik/kemi tysk eller fransk eller intet overhovedet da det ikke er obligatorisk. Jeg er meget splittet imellem hvad jeg skal vælge.
I folkeskolen havde jeg tysk men jeg har aldrig været god til det. Og jeg har aldrig haft fransk.
derfor regner jeg med at skulle have tysk på B i gymnasiet da man skal vælge et sprogligt fag og jeg ikke ønsker at vælge et fag jeg ikke har haft i folkeskolen.
Fysik/kemi er jeg nogenlunde til og har også haft det i folkeskolen og jeg regner med at vælge en studieretning på gymnasiet hvor der indgår fysik/kemi.
Derfor er mit spørgsmål nu skal jeg vælge begge fag kun det ene eller det andet. Mit problem er at jeg helst ikke vil have begge to da min søster som gik på samme efterskole sagde at man ville få et lidt presset skema med to ekstra fag. hvis I har andre oplevelser er i velkommen til at dele.
Men jeg er rimelig dårlig til tysk og er derfor i dilemma omkring om jeg skal vælge det på efterskolen. Men jeg har også fået at vide at niveauet er meget lavt i starten af 1G da lærerne har en forudsætning om at det ikke er alle der har haft det i folkeskolen. Og det der taler for at vælge fysik/kemi er at jeg som sagt gerne vil have en studieretning med fysik/kemi i og at det nok kan være en fordel at have haft det i tiende
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, I må meget gerne svare med jeres erfaringer og hvad i synes jeg skal gøre.

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. marts kl. 16:05 af MentorMath

Hej,

Mit råd ville helt klart være, selvom der nok er nogle, der synes noget andet, at vælge det af de to fag, du interesserer dig mest for og synes er mest spændende. På den måde mener jeg altså ikke nødvendigvis, at man allerede i niende/tiende klasse behøver at lægge det store fokus i, hvad man kan 'bruge' til noget senere hen, så længe man har sig selv med i det og synes at faget er spændende -eller i hvert fald som minuimum, har en lille interesse i, at se hvad faget rummer. 

Der er for nogle en lille fordel i, for dem, på et tidligt tidspunkt, at vide hvilken retning de vil gå i forhold til uddannelse, men på den anden side at se, er et 'forkert' valg af fag i tiende klasse, heller ikke noget der lukker muligheden for, at de kan vælge andre fag i gymnasiet.

Jeg har selv været på efterskole tilbage i 18/19. På daværende tidspunkt, selvom det "kun" er seks år siden, havde jeg aldrig, som i aldrig forestillet mig, at jeg skulle læse det, jeg gør i dag. Sevlom jeg endte med, at vælge nogle fag på efterskolen, jeg ikke bruger til noget i dag, har jeg aldrig fortrudt at jeg valgte netop de fag. Tværtimod gav efterskolen mig en mulighed for at '"snuse" til en palette af fag, der alt sammen har været medvirkende til, at jeg læser det, jeg gør i dag.

Det virker måske som et klassisk svar, selvom jeg udemærket er klar over, at det kan være svært at vælge et fremfor noget andet. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. marts kl. 12:58 af Iota

Ligesom #1 vil jeg anbefale at du vælger det der interesserer dig. Omvendt kan almen dannelse i både sprogfag og indenfor naturvidenskab hjælpe dig til at vælge, hvad du vil senere hen. Hvis du forventer, at du gerne vil have en naturvidenskabelig studieretning på gymnasiet, kan det være med til at holde din nuværende viden ved lige, at du vælger fysik/kemi på efterskolen. Hvis du ikke føler dig stærk i tysk, kan et alternativ også være en HTX, hvor der netop ikke er krav om et andet sprogfag. 

Jeg håber du får et fantastisk år på din efterskole - uanset hvor fyldt dit skema må blive :)


Skriv et svar til: Tysk eller fysik/kemi på efterskole???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.