Dansk Historieopgave

Karakteriseres illegal presse som passiv eller aktiv modstand?

13. juni 2020 af Cilleee1 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder og planlægger min forsvarelse af min DHO om besættelsestiden og er pludselig kommet i tvivl om den illegale presse karakteriseres som aktiv eller passiv modstand?

Hilsen

Cille


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2020 af ringstedLC

Jeg vil sige, at den var aktiv modstand. Ved bla. at berette om de begivenheder på slagmarken fx tyskernes nederlag som tyskerne ikke tillod den censurede legale presse at trykke, medvirkede den illegale presse aktivt til befolkningens modvilje mod besættelsesmagten. Den blev også brugt til at distribuere meddelelser i kode til aktive modstandsfolk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2020 af Soeffi

#0.

Passiv modstand var at lade som om, man ikke kunne hjælpe tyskerne, når de bad om det f.eks. ved at spørge om vej. I skolen var der også elever, der med vilje klarede sig dårligt i tysk. Det var deres bidrag til modstanden.


Svar #3
14. juni 2020 af Cilleee1

Tusind tak for hjælpen!

Vi et digt af Kaj Munk som f.eks. Vort danske kald, i så fald også karakteres som aktiv modstand?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2020 af Soeffi

#3. Det kommer an på indholdet... 

Aktiv f.eks.: Man kritiserer tyskerne og opfordrer til sabotage!

Passiv f.eks.: Man roser de allierede og opfordrer til at gå klædt i de allieredes farver (blå-hvid-rød)! 


Skriv et svar til: Karakteriseres illegal presse som passiv eller aktiv modstand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.