Biologi

blodtypebestemmelse eller en gel-elektroforese

17. juni 2022 af mathilde12345678999 - Niveau: C-niveau

Hej

jeg skal diskutere om en blodtypebestemmelse eller en gel-elektroforese er bedst egnet bevis i en faderskabssag. 

nogle som har et bud?

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2022 af Skaljeglavedinelektier

Hvad har du selv gjort dig af overvejelser? 


Svar #2
18. juni 2022 af mathilde12345678999

altså jeg ved hvordan man laver en gel-elektroforese, men jeg har stadig ikke helt forstået hvad det er man skal bruge den til. jeg ved at en blodtypebestemmelse kan godt bruges, men slet ikke er 100 procent sikker, da faren jo godt kan have en blodtype, som ville kunne passe til barnets blodtype selvom han ikke er faren. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2022 af Skaljeglavedinelektier

Okay du svarer næsten selv på det. Blodtypebestemmelse kan bruges til at udelukke en person som far til et barn, men kan ikke bruges til at bekræfte det, fx ville en far med blodtype 0 aldrig kunne få et AB-barn. 

Ved gelelektroferese vil man separere fx nogle proteiner på en gel for barnet samt de potentielle fædre. Genetiske forskelle vil (kunne) påvirke, hvor langt proteinerne vil vandre i gelen. Man sammenligner jo så båndene for "færdrene" med barnets - der kræves selvfølgelig et vist antal forskellige bånd. 

DNA-sekventering er det, man normalt bruger dog. 


Skriv et svar til: blodtypebestemmelse eller en gel-elektroforese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.