Dansk

Sætningsanalyse til mundtlig AP pt. 2

31. oktober 2022 af Theamariendal - Niveau: C-niveau

Hej, jeg skal have analyseret følgende seks sætninger med sætningsled og inddeling af ordklasser, som en lille del af min mundtlige AP-eksamen. Er der en venlig sjæl som vil tjekke, om det er korrekt/rette det? Jeg har ret svært ved det. På forhånd tak. 

Nedenstående har jeg vedhæftet det rigtige link med sætningerne inkorporeret. 

https://docs.google.com/document/d/1H6NOnNK19IxCskfKpnRXhJNVGv0cXaD-3BFsCrIGVJk/edit?usp=sharing


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2022 af Stygotius

Du skal nok sige hvad det er som du har svært ver.


Svar #2
31. oktober 2022 af Theamariendal

#1
Det er det hele (Inddeling af ordklasser samt korrekt analyse af ledene)

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. oktober 2022 af lulo1234

Med (?) = er et præposition


Svar #4
31. oktober 2022 af Theamariendal

Tak, hvad med selve sætningsledene (Krydset, bollen, bølgestregen m.m.) er det korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2022 af Stygotius

En sætningsanalyse skal identificere de enkelte sætningled. En præposition er ikke et sætningsled.

Det er meget vigtigt at man skelner mellem  ordklasse og sætningsled (funktion).

Du har ikke sat nogen krydser, boller osv.


Svar #6
01. november 2022 af Theamariendal

Det ved jeg godt. Ordet "med" var til inddeling af ordklasser.

Jo, jeg har forsøgt at inddele ordene efter led? (Med grundled, verballed, adverbialled, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat og objektprædikat)

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. november 2022 af Stygotius

Et præpositionsled består af en præposition + en styrelse, der som regel er et substantiv. (Det er ordklasser.)  Hele præpositionsleddet fungerer som et adverbial (adverbielt led). Leddene er det samme som  funktioner. Ordklasser er det materiale som leddene består af. F.eks. er et subjekt en (sætnings)led. Et  substantiv er det materiale som dette led består af. Man må ALDRIG blande disse to begreber sammen.

Man bør kalde et omsagnsled til grundled for et "subjektsprædikativ" (-ikke et subjektsprædikat). En sætnings prædikat er noget helt andet.

Ordet "med" er en præposition.


Skriv et svar til: Sætningsanalyse til mundtlig AP pt. 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.