Biologi

Carbonkredsløbet

19. maj 2023 af Mus25 - Niveau: 9. klasse

Hej jeg skal til naturfags eksamen snart og mangler et spørgsmål om carbonkredsløbet. 

Jeg skal forklare hvad carbonkredsløbet er og hvad der foregår ud for den jeg har valgt i nedstående link. Er der nogle der kan hjælpe mig med at starte eller forklare hvordan det foregår ?

https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. maj 2023 af ringstedLC

Kredsløbet er udemærket forklaret i teksten. Du må spørge mere konkret, hvis den ikke forstås.

Da figuren er et kredsløb kan du starte, hvor du vil, fx med at forklare om fotosyntesen i planktonet (små prikker i havet) eller i træet. Kom her ind på hvordan kulstof fra CO2 "lagres" i primærproducenterne.

Når primærproducenten nedbrydes sker det ved respiration. Kom ind på hvordan kulstoffet frigives som CO2


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2023 af mathon

 udemærket \rightarrow udmærket


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2023 af ringstedLC

Ups "udemærket", og det ved jeg jo udmærket godt!


Svar #4
21. maj 2023 af Mus25

Kan nogle forklare mig hvad der sker ved krappen, den blåmusling, kulstof i havvand og dødt organsik materiale. Det er på modellen i ovenstående link. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. maj 2023 af ringstedLC

Muslinger, krabber og andre bunddyr æder planktonet og respirerer. Når de dør ender de som "Dødt organisk materiale".


Svar #6
21. maj 2023 af Mus25

Okay mange tak, det giver mening. Men hvad sker der ved kulstoffet i havvand? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. maj 2023 af ringstedLC

Vandet er jo havlivets "luft". Planter og plankton optager kuldioxiden og fisk m.m. optager ilten.


Svar #8
23. maj 2023 af Mus25

Hvad sker der ved fosille brændstoffer og den ved siden af til venstre? Er det co2 der bliver udledt?


Svar #9
23. maj 2023 af Mus25

?


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. maj 2023 af ringstedLC

Alle pilene angiver CO2/kulstofs vej i kredsløbet. Fossile brændsler danner de samme slutprodukter som respiration.


Skriv et svar til: Carbonkredsløbet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.