Andre fag

Studievalg

13. juni 2023 af Gvv - Niveau: C-niveau
Hej.
Jeg er en smule forvirret i forhold til hvad jeg skal efter sommerferien.
Jeg droppede i midten af 2.g ud, men jeg fik forholdvis gode karakter (et snit på 10). Jeg søgte ind på erhvervsuddannelse med adgangsbegræsning, hvor jeg fik tildelt en kvoteplads, men jeg er tvivl. Det er resten af mit liv, og jeg frygter hele processen med at få læreplads. Jeg overvejer derfor om jeg bare skal begynde i 2.g igen efter sommerferien, tage HF eller tage erhvervsuddannelsen. Jeg tænker bare at der nok ikke er nogen som vil have en elev som droppede ud af gymnasiet. Der sidder et godt hoved på mig og jeg har altid haft nemt ved skole, men jeg kan ikke finde ud af at ligge det fra mig igen, og det er grunden til jeg ikke kunne mere. Er der nogen der ved noget om dette eller har nogle gode råd?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2023 af apricotx

Det er resten af mit liv...

Det er det altså ikke! De fleste skifter arbejde flere gange i løbet af deres liv, og mange ender bestemt ikke med at arbejde med præcis dét, de uddannede sig til. Forsøg at se uddannelse (uanset om det er bogligt eller praktisk) som et springbræt, og forvent du kommer til at lære nyt gennem hele dit liv.

Jeg ved ikke ret meget om erhvervsuddannelserne, men når der er adgangsbegrænsning, og du fik en kvoteplads, så er min umiddelbare tanke, at der også findes lærerpladser. Så jeg tror ikke, den bekymring skal stoppe dig. Og erhversuddannelser er da den direkte vej til at blive selvstændig en dag, hvis det er noget, du kunne tænke dig.

Og hvis du en dag fortryder, så er der altså masser af enkeltfagskurser, som kan give dig de manglende eksamenskarakterer, hvis du finder ud af, du alligevel hellere vil på universitetet.


Skriv et svar til: Studievalg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.