Kemi

REdox

18. august 2023 af Fyma2021 - Niveau: B-niveau

Hejsa:)

Jeg sidder og er lidt i tvivl om hvornår man skal finde oxidationstal for at afstemme redoxreaktioner. 

jeg har nemlig opskrevet reaktionen således 

oxidation:

R-COH -> RCOO- + 2e-

reduktion: 

2Cu2+ + 2e-> Cu2O

er dette forkert??


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2023 af mathon

Ja.

Svar #2
18. august 2023 af Fyma2021

Okay. kan du forklare mig hvorfor?


Svar #3
18. august 2023 af Fyma2021

Jeg prøver at opstille nogle delreaktioner. Reaktionen ovenover er altså ikke nettoreaktionen

vil du please hjælpe mig med at forstå hvad der er forkert


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2023 af mathon

Når den kemiske proces ikke kan fuldstændiggøres med simple regler - samme antal atomer af samme grundstof på begge sider, samme ladning udadtil på begge sider, anvendes redox-regler.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2023 af mathon

Oxidationstal/-trin
Ethvert atom kan i en given kemisk forbindelse eller i fri tilstand tildeles et oxidationstrin. Oxidationstrinet for et atom i en partikel (ion eller uladet molekyle) defineres som det tal (regnet med fortegn eller specielt nul), der angiver antallet af ladninger regnet med fortegn, som atomet kan tænkes at have, hvis man antog, at partiklen var opbygget af ioner.

Af denne definition følger umiddelbart: Summen af de i en partikel indgående atomers oxidationstrin er lig med partiklens ydre ladning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. august 2023 af mathon

I organisk kemi tildeles radikalet oxt. 0

                                        \small \small \small \begin{array}{llllll} \overset{{\color{Blue} 0}}{R}-\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}\overset{+1}{H}\overset{-2}{O} \\\\\\ R\overset{+1}{C}HO\;\longrightarrow \;R\overset{+3}{C}OO^{-} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2023 af mathon

#4 udtrykt lidt anderledes:

Ved en del kemiske processer kan det umiddelbart være vanskeligt at følge elektronernes udskiftning og opskrivning af reaktionsskemaet kan synes besværlig. For at lette opskrivningen af sådanne reaktionsskemaer benyttes oxidationstrin/tal.


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. august 2023 af mathon

Tilføjelse om organiske redoxreaktioner:

Her opleves ofte, at der kun sker kemisk ændring i en såkaldt funktionel gruppe, medens resten af molekylet ikke ændres, dvs er redoxmæssigt ufunktionelt men ofte meget mere kompliceret og unødvendigt at tildele oxidationstrin. 
Summen af de enkelte atomers oxidationstrin (regnet med fortegn) i den funktionelle gruppe skal være lig med nul.

Den funktionelle gruppe i \small C_2H_5OH=CH_3-CH_2OH
er \small -CH_2OH
Oxidationstrinene for \small H og \small O ligger fast:

                 \small -\overset{x}{C}\overset{+1}{H}_2\overset{-2}{O}\overset{+1}{H}

hvoraf
                    \small \small \begin{array}{llllll} x+2\cdot (+1)+(-2)+\left ( +1 \right )=0\\\\ x+2-2+1=0\\\\ x+1=0\\\\ x=-1\\\\\\ -\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\\\\... \end{array}

                 \small \small \begin{array}{lllllll} R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\;\rightarrow \;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\;\rightarrow R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH \end{array}
                                          stiger med 2 efter hver oxidation (huskeregel)


Svar #9
20. august 2023 af Fyma2021

Det forstår jeg nu, tusind tak! gælder det samme for kobber(II)ionen? er det forkert at opskrive den sålede 2Cu2+ + 2e- -> Cu2O?


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. august 2023 af mathon

Ja det er forkert:
                                Der er ingen oxygen på venstre side

                                Der er positiv ladning på venstre side, men ladningen 0 på højre side.

Redox:
                                 \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Cu}{^{2+}}\;+\;2e^-\;\longrightarrow\;\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Cu}


Skriv et svar til: REdox

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.