Biologi

Proteinsyntesen

02. oktober 2023 af lime04 - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg skal udfra den vedhæftede figur forklare proteinsyntesen punkt for punkt, men jeg har simpelthen svært ved at finde ud af hvad hvert punkt er. 

Nogen der kan hjælpe?

Altså hvad er punkt 1?2?3?4?5?6?

Transkription? Translation?

Håber det giver mening og på forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2023 af HZay

Jeg har vedhæftet en model "fra DNA til protein", og skrevet nogle noter til hvert punkt (de nedenstående noter). Hvert punkt kan selvfølgelig uddybes meget mere, men dette opsummerer det. Du spørger til punkt 1-6 - tænker det er de cirkler med tal i, som sidder på tRNA, og dette er altså aminosyrer som "passer" til hver tRNA (alle tRNA'er koder for et eller flere specifikke aminosyrer)

Derudover spørger du til transskription og translation, så er transskription kort sagt, når DNA bliver "lynet op" og bliver kopieret over på RNA. RNA forlader cellen og binder til ribosomer som er "fabrikken" hvor aminosyrerne bliver forbundet med det der kaldes peptidbindinger i en lang række. Overfladisk sagt, er proteiner bare en lang række aminosyrer, så når ribosomet har aflæst/oversat hele RNA og lavet den lange kæde af aminosyrer, er translationen (deraf oversat) gennemført og man har et protein

Har lige set, at det på C-niveau, så derfor ville jeg nok råde dig til at kigge bort fra de punkter som står herunder, da det nok forvirrer dig mere - læn dig hellere op af min forklaring ovenfor

1. Hvor og hvornår et gen bliver transskriberet. Ift. at nogle gener bliver "blokeret" af nukleosomer. Regulering af kondensation osv.
2. Hvordan RNA bliver spliced, poly-A og Cap
3. Skal være reguleret af capping og poly-A. Altså kan den ikke transporteres ud og blive lokaliseret/genkendt af ribosomet uden disse modifikationer
4. mRNA bliver degraded hvis fx kæden er for kort eller ikke har de modifikationer den skal have. UTR's længde og også sekvens er vigtig for stabiliteten af mRNA.
5. 5' UTR "signalerer" ikke direkte men ja, til at ribosomet skal translatere den ved 5' enden.
6. Hvis proteinet misfoldes så skal det "genfoldes", men i sidste ende vil det blive degraded hvis det ikke kan foldes ordentligt
7. Fosforylering af et protein kan gøre det inaktivt

Vedhæftet fil:Billede uden titel.png

Skriv et svar til: Proteinsyntesen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.