Dansk

Ord, der kan være flere ordklasser

22. oktober 2023 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Hejj

'Storbritannien har fravalgt kravet om test før afrejse samt isolation ved ankomst'

Hvad er 'om' og 'før' i denne kontekst, når det gælder ordklasse? Tænker at 'om' er præp. og 'før' også er præp. Men er usikker

Der er endnu en sætning:
'Dog skal man stadig tage en ny PCR-test indenfor to dage efter ankomsten'

Hvad er 'efter' her? Er det en præp.?
 

Jeg synes disse ord driller, da de kan være flere ordklasser på samme tid. 'efter' kan både være konj. og præp. og adv. 

Har i desuden nogle huskeregler, til sådanne slags ord?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2023 af mathon

efter ankomsten       præp.

flere ordklasser, når ordet er "nøgent", men konteksten afgør det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. oktober 2023 af Stygotius

1) Hvis ordet angiver tid eller sted og ikke har nogen styrelse, er der tale om et adverbium (biord                                  Eks.  "Min bror bor lige overfor".

2)  Hvis der er en styrelse, har vi en præposition (forholdsord)                                                                                                      Eks.  "MIn bror bor llge over for mig"

3)  Ved et lille mindretal af verber (de såkaldte 'frasalverber') er et adverbium en fast sammenhængende og       nødvemdig del af verbets betydning (og har da hovedtryk)                                                                     

Eks. "Jeg skal komme 'efter dig hvis du bliver ved med at genere andre"                                                                  (men: "I alfabetet kommer b efter a") 

        "Se 'til at du husker din mobil"

        "Du skal høre 'efter når din lærer fortæller dig  noget"   

        "Hendes opgave var at se  'efter børnene"

        "Jeg kunne ikke gøre 'for at jeg kom for sent

        "Hvornår har Ulla fødselsdag?    .....Øh, det kan jeg ikke lige komme 'på"


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2023 af Stygotius

Hvis du er usikker, skal du ikke være flov.. Selv den store tyske digter Goethe lavede fejl i et ordbogsopslag da han skulle lave en oversættelse fra dansk til tysk til sit kendte digt "Erlkönig", der burde have heddet "Elfenkönig".   (Erle=elletræ.   Elfe=elverpige, ellepige)


Skriv et svar til: Ord, der kan være flere ordklasser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.