Kemi

Bevis af bariumklorid

06. november 2023 af møllerlyng - Niveau: C-niveau

Hejsa jeg har en eksamen for og jeg skal i den eksammen gennemgpå et forsøg vi har lavet. Derfor er mit spørgmsål, hvilke ting skal man blande for at finde bariumklorid??? 

Jeg har lavet forsøget men kan ikke huske hvilke af de 6 glas der er det med bariumklorid i. Vi har bare skrevet at det er glasset med bariumkloridr.

Gennemgang og forsøgsbeskrivelse.

Øvelse NV: Er der gift i chips posen.

Forma°l: Hvidt pulver fra chips posen undersøges kvalitativt for følgende ioner: NH4+, Cl- og Ca2+

Forarbejde

Find formler for de 3 gifte: calciumarsenat, ammoniumnitrat og bariumchlorid. I forsøget antages det, at relevante atomer i giftene er omdannet til ioner, som kan spores i det hvide pulver.

Hvilke af ionerne NH4+, Cl- og Ca2+ kan antages at komme fra hvilke af giftstofferne?

Materialer:

Chips pose med hvidt pulver.

Kemikalier:

1 mol/L NaOH
0,1 mol/L AgNO3 Mættet (NH4)2(COO)2

Apparatur:

Reagensglas Reagensglasstativ Glasspatel Engangspipetter Bægerglas Bundsenbrænder Tra°dstativ Indikatorpapir Sikkerhedsbriller.

Fremgangsma°de

1) Pa°visning af ammonium, NH4+.

NH4+ er en svag syre. Ved reaktion med den stærke base OH- dannes der fri ammoniak, NH3 (g), der kan kendes ved sin lugt og basiske egenskaber. Hæld lidt af det hvide pulver i et reagensglas. Tilsæt 5 ml vand. Rør rundt med spatel. Tilsæt ca. 2 mL 1 mol/L NaOH. Opvarm reagensglasset i vandbad. Med et stykke fugtet indikatorpapir ma°les pH over reagensglassets munding. Noter resultatet.

Prøv evt. først med en opløsning indeholdende NH4+ sa°ledes et positivt resultat kan genkendes.

2) Pa°visning af chloridioner, Cl-.

I Ca. 5 mL vand opløses lidt hvidt pulver. Der røres rundt med glasspartel. Derefter tilsættes 2 mL 0,1 mol/L sølvnitrat. Der dannes et hvidt bundfald af sølvchlorid, hvis der er chloridioner til stede. Noter resultatet.

Prøv evt. først med lidt køkkensalt sa°ledes et positivt resultat kan erkendes.

3) Pa°visning af calciumioner, Ca2+

Bland ca. 2 mL vand i et reagensglas med lidt hvidt pulver. Rør rundt med glasspartel. Der tilsættes derefter 2 mL mættet ammoniumoxalat-opløsning. Hvis der dannes et hvidt bundfald, er der calciumioner til stede. Noter resultatet.

Prøv evt. først med lidt calciumchorid sa°ledes et positivt resultat kan erkendes.

Efterbehandling

Hvilke giftstoffer indeholder det hvide pulver, og hvilke kan udelukkes?Er pulveret dødeligt?

Hvilken reaktionstype forega°r i pa°visningen af ammonium? Prøv at skrive et reaktionsskema for

reaktionen.

Skriv reaktionsskema for den fældningsreaktion, der sker i forsøg 2, hvis der er chloridioner til

stede.

Skriv reaktionsskemaet for fældningsreaktionen i forsøg 3.


Skriv et svar til: Bevis af bariumklorid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.