Projektopgaven (9. kl.)

Hjælp til valg af underemne

30. november 2023 af armouridsen
Hej, jeg har projektopgave her om lidt over en uge, men jeg (rettere sagt min gruppe - hvis vi stadig ender med at være en gruppe) mangler stadig et underemne. Overemnet er “det udfordrer…” og jeg vil rigtig gerne arbejde med biologi og noget historie/religion. Jeg har et par forskellige emner jeg tænker man kan bruge men jeg har brug for hjælp til hvad der er bedst.
Mine forslag er :
- vacciner
- VSD
- covid-19
- Sickle Cell Disease
- Aktiv dødshjælp vs assisteret selvmord
- Blod transfusioner
- Etiske problemer indenfor sundhedssystemet
Er der nogen af dem der er gode at arbejde med, eller er der noget der er bedre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2023 af mariehønen333 (Slettet)

Det er da nogle super gode emner. 

Det emne, der er bedst at arbejde med, er det emne, som du/I interesserer dig/jer mest for.

Og det emne, det er muligt at finde mest materiale om og skrive en god problemformulering til.

Hvad er du i tvivl om?


Svar #2
02. december 2023 af armouridsen

Jeg kan ikke helt finde ud af hvor tværfaglige de er, hvor godt de passer under overemnet og hvordan en problemformulering kunne lyde. Min gruppe og jeg er blevet enige om at gå med covid-19 men jeg ved ikke helt hvordan en problemformulering kunne lyde når man gerne vil arbejde meget med den biologiske del.

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2023 af mariehønen333 (Slettet)

Jeg ved ikke helt, hvordan den passer ind under overemnet, da covid-19 / coronavirus ikke udfordrer så meget nu, som den gjorde under pandemien, men det er måske underordnet.

Hvad vil I kigge på i forhold til covid-19? 

Hvis i vælger covid-19, så kan I kigge på pandemier i et historisk perspektiv og også kigge på den spanske syge.

I kan skrive en problemformulering i stil med dette - skal omskrives:

"Dødelige pandemier – COVID-19 er hverken den første eller den sidste

I 1918 blev verden ramt af den hidtil mest dødelige pandemi i moderne tider, og i disse år hærger endnu en global dræber. Forskere er i et kapløb med tiden for at forstå, hvordan vi kan lære af fortidens pandemier for bedre at forstå nutidens modstykker."

https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/3-2021/doedelige-pandemier

I jeres problemformulering kan I yderligere skrive noget i retning af:

Herunder vil vi bl.a. se på hvad virus er, hvordan den smitter, hvad vaccine er og hvordan den virker.

Slutelig vil vi se på, hvad vi / verden har lært af pandemien.

Nu ved jeg ikke, hvordan I skal formulere jeres problemformulering, men I kan jo bare omskrive til den form, som I skal benytte. Der er forskellige eksempler her:

https://emu.dk/grundskole/dansk/projektopgaven/problemstilling

I kan nok finde inspiration til indhold og forskellige arbejdsspørgsmål her:

https://historielab.dk/wp-content/uploads/2020/06/genrel-intro-til-forl%C3%B8bet-rettet-med-komm..pdf

https://leapsskoler.dk/wp-content/uploads/2020/11/Hvad-goer-en-pandemi-ved-mennesket_LEAPS-forloeb-1.pdf

https://www.experimentarium.dk/udstillinger/corona-tema/videnskaben-bag-corona/

https://faktalink.dk/vacciner

https://faktalink.dk/virus

https://faktalink.dk/coronavirus-covid-19


Svar #4
03. december 2023 af armouridsen

Vi tænker at skrive noget om forskelle på dem der fik og ikke fik vaccine, og hvordan corona i det hele taget påvirkede verden og så sammenligne med andre store pandemier og se hvor langt man er kommet med bekæmpning af pandemier gennem tiden. Tusind tak for hjælpen og for nogle gode kilder :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2023 af mariehønen333 (Slettet)

Så lidt :-)

Det lyder som et godt emne - held & lykke.


Skriv et svar til: Hjælp til valg af underemne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.