Generelt

Klage over standpunktskarakter.

02. december 2023 af Bub12

Hej,

jeg har forleden fået min afsluttende karakter i Matematik hvor jeg er ret utilfreds. Jeg har opsummeret hvordan det har gået med faget nedenfor, så jeg vill generalt høre om det er et stretch for mig at klage.

Matematik (10 mdt, 10 skr).

- Jeg har været den mest verbale gennem forløbet og har deltaget i størstedelen af modulerne.

- Til sommers fik jeg 12 i årsprøve og 10 i standpunkt.

- Jeg har fået den højest karakter mulig i to videoafleveringer som ifølge læreren tæller til den mundtlige karakter (kun 1 anden har opnået det udover mig)

-Jeg har også opnået den højeste karakter mulig i alle 9 afleveringer.

-Jeg anerkender at jeg desværre kun fik et 4-tal i min SRO-opgave. (OBS: Jeg syntes selv at det var en urimelig karakter, da den feedback jeg fik syntes jeg at jeg havde gennemgået i min opgave. Og det blev også sagt at min Matematik del til SRO'en var rimelig og at det var Fysik delen der træk ned. Desuden har læreren selv sagt at SRO'en kun bidrager en smule til standspunkts-karakter i begge fag).

Jeg har også obseveret at mange elever som lægger på samme niveau som mig ifølge lærerens karaktergivning har nået langt under hvad jeg har, hvilket også har bidraget til min skuffelse over ikke at få et 12 / 12.

Fortæl mig gerne hvad i syntes!


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2023 af ringstedLC

Det virker på mig som om, at du er utilfreds med at din indsats ikke udløser højere karakterer end tidligere. Men der gives nu engang ikke karakterer for indsats, kun for faglige evner ved tidspunktet for vurderingen.

Når jeg skærer #0 ind til benet:

Mundligt: To videoafl. med 12 (?) plus din lærers vurdering iøvrigt giver altså 10.

Skriftligt: 9 afl. med 12 (?) plus SRO med 4 (Bemærk: Rimeligt svarer ikke til en toppræstation) giver altså 10. Du skal her huske på, at en karakter, der afviger meget fra andre , trækker forholdsvis meget i gennemsnittet.

Hvis du vil klage skal du kun medtage det relevante for din klage, altså ikke noget med:

- "kun 1 anden har opnået det udover mig", "Jeg har været den mest verbale..." eller hele parentesen efter SRO-opgave.

- Dine karakterer fra forrige skoleår spiller heller ingen rolle.

Endelig forstår jeg slet ikke din afsluttende observation/skuffelse; dét at dine klassekammerater har fået en lavere bedømmelse burde have medvirket til 12/12 for dig...

Som jeg ser det, har du derfor ikke meget belæg for en klage.

Tillykke med resultatet!


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2023 af Moderatoren

Inden du klager, så kunne du tage en snak med din lærer. Det vil ikke være første gang i historien, hvis en får snakket sig til en bedre karakter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2023 af Rumballsm

Hvordan kan du få afsluttende karaktere i december?


Skriv et svar til: Klage over standpunktskarakter.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.