Generelt

Er Screening-prøven vigtig???

12. august 2023 af MyKINGjames
Hej venner

Jeg er lige startede på 1.g, altså grundforløbet. Og vi skal have en screening i mat, dansk og engelsk. Mine lærer sagde, at vi ikke ville få karakterer for det, og at det bliver brugt for at se hvis nogen er ordblinde og talblinde. Og så sagde de også at det også bliver brugt for at se hvor man lægger. Så mit spørgsmål er, er de første screening-prøver man har i grundforløbet vigtige. Altså vil de påvirke mig eller mine karakterer efter jeg er færdig med grundforløbet?

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. august 2023 af MentorMath

Hej KINGjames

Hvis dine lærere har sagt at i ikke får karaktere for screeningsprøverne, ville jeg ikke være nervøs for at de har en betydning efter grundforløbet. Jeg er ikke gymnasielærer, men jeg kan ikke forstille mig, at de vil få en indflydelse på dine karakterer i det samlede billede, eftersom der ifølge din lærer, slet ikke bliver givet karakterer til screeningsprøverne.

Som det ligger i navnet, har screeningsprøverne - i hvert fald på mit gymnasium, da jeg gik i grundforløbet i 2019 - kun til formål at screene/vurdere dit niveau i grundfagene. Dette var på mit gymnasium mest af alt rettet med henblik på, at man som elev kunne få en ide om, hvorvidt man eksempelvis burde vælge en retning efter grundforløbet, med fx matematik eller engelsk på A-niveau. Dog er det kun en anbefaling fra skolens side, fx ikke at vælge matematik på A-niveau, hvis man har dumpet screeningen i matematik :)) Skolen kan altså ikke begrænse dig i, at vælge en specifik linje/studieretning, blot fordi du har dumpet en screening i grundforløbet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. august 2023 af angool

Screeningen i matematik har i hvert fald ikke har en stor betydning overhovedet i mine karakterer. Jeg går nu i 3g, og har matematik på A (STX), og efter min erfaring, skal du ikke bekymre dig over karaktererer i grundforløbet :)


Skriv et svar til: Er Screening-prøven vigtig???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.