Kemi

Rødkålssaft og phenolphthalein indikatorer

10. december 2023 af Zephyrine - Niveau: C-niveau

I min bog står der: “kun hvis farvestofferne ændrer farve inden for et meget snævret pH område, kan de benyttes som syrebase indikator. “

Det forstår jeg ikke helt. Rødkålssaft har flere forskellige farver, når det enten blandes med noget surt eller basisk. Phenolpthalein kan enten være uden farve eller rødviolet. Altså har rødkålssaft flere snævre pH-områder, hvor den skifter farve? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2023 af mathon

Omslagsområde
                                   pK_s-1<pH<pK_s+1


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2023 af mathon

Indikatoren er selv et svagt syre-basesystem

                     \underset{\textbf{{\color{Red} en farve}}}{HIn}\;+\;OH^-\;\rightleftharpoons \;\underset{\textbf{{\color{Blue} en anden farve}}}{In^-}\;+\;H_2O


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg ved går rædkålssaft fra rødt via lilla over i blåt. Lilla er her blandingsfarven af rød og blå, og opstår, fordi den røde farve er reduceret mens den blå farve endnu ikke har fået fuld styrke under overgangen fra rødt til blåt. En sådan blandingsfarve kan ikke bruges til bestemmelse af pH. Der er en glidende overgang, så man har problemet: "Hvornår er den rød og hvornår er den lilla og hvornår er den blå". Helt blå kan man blive enige om og det samme gælder helt rød. Mellemfarverne ersværere at have med at gøre. Forskellige menesker har forskellig opfattelse af, hvor grænsen er mellem to farver. Et eksempel, jeg har set flere gange, er, at lyset fra en HeNe laser af nogle menesker omtales som orange. Bølgelængden er 633nm, hvilket er tæt på den centrale bælgelængde i det røde område og ret langt fra det orange.

Jeg ved ikke, hvor stor ændring, der skal til i pH for at få rødkålssaft til at skifte fra ren rød til ren blå, men det er formodenlig en del mere, end phenolpthaleins område.


Skriv et svar til: Rødkålssaft og phenolphthalein indikatorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.