Kemi

Ascorbinsyre

10. december 2023 af Zephyrine - Niveau: C-niveau

Hvad er forskellen på D-ascorbinsyre og L-ascorbinsyre på strukturformlen af dem, dér ved de markerede områder? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2023 af Lektiehjælp2023

Så vidt jeg kan se er den eneste forskel hydroxygruppe på fjerde carbonatom ellers er de identiske :)


Svar #2
10. december 2023 af Zephyrine

Jeg kan ikke finde det, kan du mon indtegne det på figuren? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2023 af Rumballsm

Indenfor isomeri bruges D og L til at betegne hvordan et stof er et spejlbillede til et andet (kommer af latin for dexter som betyder højre og laveus som betyder venstre, nogle steder ville sige Dextro og Levo).

Det kan have betydning for stoffets funktion, f.eks. er L-ascorbinsyre er biokemisk "funktionelt", hvor D-ascorbinsyre ikke er. Det

Men for at svare på dit spørgsmål tror jeg det er bedst du læser lidt om det før du besvarer din opgave. Det hører det under hvad man kalder enantiomeri/spejlbilledeisomeri, og der er mange hjemmesider der formidler det godt så man nemt kan forstå hvad det i sin helhed går ud på.

PS, i det du har markeret, så går den en triangulær binding ud mod dig og en stiblet binding går væk fra dig (hvis du tænker på den rumlige struktur)


Skriv et svar til: Ascorbinsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.