Kemi

CH3COOH(l) eller CH3COOH(aq)

23. december 2023 af Rumballsm - Niveau: A-niveau

Jeg sidder og skal finde entalpiændringen for reaktionen hvor 0,1M eddikesyre danner mere og mere acetat og oxoniumioner jo højere en temperatur man varmer opløsningen. MEN nu bliver jeg helt forvirret når jeg søger på google finder jeg forskellige værdier for både

CH3COOH(aq)

og

CH3COOH(l)

og hvad er i øvrigt meningen med at skrive en entalpi for CH3COOH(aq), er pointen med opløste stoffer ikke at de altid danner deres korresponderende ioner når de står som (aq)? Og eddikesyre er kun en svag syre (ikke alle molekylerne smider en hydron) så reaktionen må vel være:

CH3COOH(l) + H2O(l) -> CH3COO-(aq) + H3O+(aq) ?

Altså hvor eddikesyre står som reaktant i flydende tilstandsform.

PS! i min kemi bog (Basis Kemi A) står der i tabeloversgiten for standardentalpier af nogle få stoffer, at H+ har både 0 entalpi, entropi og gibbs energi, men H3O+ har en entalpi på -285,83kJ/mol (samme som vand). Hvordan kan det være? Jeg har ellers lært man kan bruge H3O+ og H+ omskifteligt (såfremt der er tale om en vandig opløsning).


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. december 2023 af mathon

Jeg har ellers lært, at man kan bruge H3O+ og H+ omskifteligt (såfremt der er tale om en vandig opløsning)

under kemisk afstemning;

.
Men termodynamisk har man for H^+ valgt at definere \Delta H\left ( {H^+}\right )^\Theta =0
og herudfra beregnet \Delta H\left ( {H_3O^+\,_{\textit{(aq)}}} \right )^{ \Theta} \textup{ til }-285.83\;\mathrm{\tfrac{kJ}{mol}}

dvs
        i thermodynamiske beregninger kan man ikke ubekymret noteringsveksle H^+ med H_3O^+.


Skriv et svar til: CH3COOH(l) eller CH3COOH(aq)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.