Kemi

SRO - GÆRING OG ØLBRYGNING

17. januar kl. 12:12 af Userr69 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er meget presset med min SRO opgave, som jeg skal aflevere i dag. Er helt lost ift. til min diskussion. Min problemformulering er vedhæftet. Dette er nogle forsøg vi har lavet, som man skal inkludere: Destillation, måling af ethanolinhold i øl eller vin (i mit tilfælde øl) og optimering af gær. Sætter pris på alt hjælp <3


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar kl. 12:33 af Moderatoren

Hvad skal du have hjælp til? Ved du ikke, hvordan du laver en diskussion eller?


Svar #2
17. januar kl. 12:52 af Userr69

jo, ved godt hvordan jeg laver den - kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg regner ethanolindholdet ud, udfra disse resultaterne, der. er vedhæftet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar kl. 13:13 af AngelOneOne

Hej,

Du skal kende koncentrationen i mol/L af din (NH4)2Fe(SO4)2 opløsning. Når du kender den, kan du beregne koncentrationen af (NH4)2Fe(SO4)2 i den mængde du har brugt til at titrere med (c=n/V). Derefter skal du kende reaktionen mellem ethanol og (NH4)2Fe(SO4)2, og så skan du se reaktionsforholdet mellem de to, og dermed beregne hvor mange mol ethanol der var i prøven.

Hvis reaktionsforholdet er 1:1, så vil der være den samme stofmængde ethanol som (NH4)2Fe(SO4)2

Hvis reaktions forholdet er 1:2 (altså 1 mol (NH4)2Fe(SO4)2 til 2 mol ethanol, er der den dobbelt stofmængde af ethanol end af (NH4)2Fe(SO4)2

Hvis reaktions forholdet er 2:1 (altså 2 mol (NH4)2Fe(SO4)2 til 1 mol ethanol, er der den halve stofmængde af ethanol end af (NH4)2Fe(SO4)2

Og så fremdeles alt efter reaktionsforholdet.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: SRO - GÆRING OG ØLBRYGNING

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.