Kemi

Fremgangsmetode til kolorimetrisk titrering

14. marts kl. 08:33 af Chrishtxeren - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, 

Jeg har fået en opgave om at lave en fremgangsmetode til kolorimetrisk titrering med cola, jeg har lavet dette intil videre:

Vi starter med at fjerne kulsyren i vores cola ved at opvarme vores cola, der bruger vi så en trefodsstativ, en bunsenbrænder og en konisk kolbe til at holde på det. 

Vi skal så nu bruge den volumen vi har fundet, for at få brugt den specifikke mængde af natrium hydroxid som skal tilføjes, vi vil bruge et stativ, burette, konisk kolbe med vores cola, natrium hydroxid i vores burette, og magnetomrører som vi bruger til at blande colaen og natriumhydroxiden som bliver dryppet ned i vores cola, indtil den skifter farve, dette er dog kun hvis vi bruger den korrekte indikator. 

Men jeg er usikker om det er rigtigt eller om jeg skal tilføje mere, Formålet med øvelsen er at bestemme det samlede syreindhold i en bestemt cola ved kolorimetrisk titrering 

Fremgangsmetoden skal inkludere de her ting:

En detaljeret (glasudstyrets størrelse, volumener, etc.) plan over jeres forsøg.  
Tag udgangspunkt i grænseværdien for phosphorsyre i drikkevare er på 625 mg/L. 
Kulsyre i colaen kan fjernes ved at varme på opløsningen eller ved brug af en gasvaskeflaske.

Jeg har også fået at vide jeg skal lave en reaktionsskema, og har lavet lidt på den, men ved ikke hvad jeg skal gøre nu, reaktionsskema og informationer vi har fået til opgaven er herunder:
H3PO4 + NaOH = Na3PO4 + H2O

cNaOH = 0,100 M 

VNaOH = 20 mL (Hvor meget burretten kan indholde)

nNaOH = mmol

Vores grænseværdi er 625 mg/L 

Vi skal så finde Vprøve

Er der så nogen som ved hvad jeg skrive nu eller rette til for at lave den? 

Håber ikke dette spørgsmål er for langt eller bare er forvirrende opsat af mig, men mange tak på forhånd!

(Hvis i ikke forstår hvad jeg skriver så bare sige til, skal nok prøve at gøre sådan at den giver mening)


Skriv et svar til: Fremgangsmetode til kolorimetrisk titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.