Søgning på: biologi i fokus. Resultater: 7681 til 7700 af 14099
  • Grønkorn og mitokondrier?

    Forumindlæg
    Sidder og laver biologi krydsord, hvor man skal fylde krydsordene med de forskellige termer. Men sidder virkelig fast ved denne her, nogle der ved det? "Hvad mener man grønkorn og mitokondrier oprindeligt har været (for 1,5 mia år siden)?"
  • Hvilken genotype har jeg?

    Forumindlæg
    Hej alle jer hos studieportalen Jeg har fået tildelt et spørgsmål i biologi, hvor den spørger mig hvilken genotype jeg har. Min blodtype er Rhesus 0 minus. Kan jeg få en grundig af hvilken genotype jeg har og hvorfor?
  • Hvorfor kan jeg kun modtage blod fra den blodtype?

    Forumindlæg
    Hej alle Jeg er i gang med en biologi opgave, hvor jeg tvivler. Der står, hvem jeg kan modtage blod fra med min blodtype rhesus 0- og hvorfor? Jeg ved i forvejen godt, at kun kan modtage blod fra dem med blodtypen 0, men spørgsmålet er hvorfor?
  • AT - Darwinisme vs. Kreationisme/Intelligent design

    Forumindlæg
    Hej Vi har et AT- forløb om Darwinisme vs. Kreationisme. Vi kan ikke rigtigt finde på en god og dybtegående problemformulering. Hvis der er nogle som har en idé, må i gerne poste dem her. Fagene er Biologi (Darwins evolutionsteori) og Historie ( Kreationisme og troen på at gud har skabt verden).
  • NV eksamen efter ferien

    Forumindlæg
    Hej alle. Sagten er, at jeg skal til NV eksamen her efter ferien. Jeg har lavet forsøg i alle fag i NV, hvor jeg tager fat i et rødbede forsøg fra biologi og kemi, hvor vi altså lagde rødbeder i ethanol, og så hvordan rødbeden gik ind og påvirkede cellemembranen. Jeg har styr på mit forsøg ...
  • HTX eller STX i biotek

    Forumindlæg
    Hej Jeg er lidt nervøs over eksamen i BioTek. Jeg går i 2g på HTX Jeg ville bare vide, om den er sværere end en STX eksamen, altså htx eksamen Grunden til a jeg er nervous er at jeg er mega god til Biologi, men dårlig til Kemi
  • Prøve

    Forumindlæg
    Hej. Da jeg skal til terminsprøve i skriftlig biologi A (stx), vil jeg gerne øve mig på gamle eksamensæt. Jeg har dog ikke kunne finde det på nettet, og ville derfor hører om der er nogen der muligvis har en god hjemmeside med alle tidligere eksamensæt? Tusind tak på forhånd
  • Anaerob/aerob processer.

    Forumindlæg
    Hej, Jeg kan ikke rigtig finde ud af det her spørgsmål. Anaerob/aerob processer. - Kan det kobles sammen med de processer der sker på bunden af en næringsrig sø? Iltsvind limfjord? Det er en biologi rapport som handler mest om Biogas. Ellers tak.
  • Chi i anden materiale

    Forumindlæg
    Hej. Jeg står og skal til at skrive SRP i biologi A og matematik A om lungekræft. Jeg mangler derfor noget materiale i forhold til Chi i anden. Er der nogle der har eller kender navnet på en bog om Chi i anden? Det ville virkelig være en stor hjælp!
  • SRP-emne

    Forumindlæg
    Hej. Det er sådan, at jeg i denne uge skal vælge mit SRP-emne, og jeg er fuldstændig på bar bund! Jeg vil gerne skrive i biologi A og idræt B, er der nogle, som har nogle gode forslag til dette?
  • Fedtnedbrydningen (fedtstofskiftet)

    Forumindlæg
    Er der nogen der kan forklarer mig om fedtnedbrydningen, altså hvordan det foregår i kemi? Herunder finder i et link, hvor i kan se fedtnedbrydningen - se på side 2. http://subsites.egaa-gym.dk/nr/biologi/roholt/cellebiologi/stofskiftet/stofskiftet/kulhydrat_fedt_proteinstofskifte/side_1.html#
  • SRP - Kemi A / Historie A

    Forumindlæg
    Hej! Jeg skal have valgt et SRP-emne inden tirsdag, og jeg er virkelig, virkelig i tvivl. Jeg overvejer noget med antibiotika/antibiotika resistens, men alle de opgaver jeg har fundet om emnet, er skrevet i biologi og historie. Har i nogle tanker omkring fagkombinationen?
  • HJÆLP!! AFLEVERING :O

    Forumindlæg
    Hej alle sammen Jeg har virkelig brug for hjælp til opg. 3 i vedhæftet fil fra en eksamensopgave i biologi A. spørgsmålet handler om, hvordan jordbakterier kan fjerne NH3. Nogle bud? Det haster ret meget, for skal aflevere i morgen :/
  • AFLEVERING! HJÆLP! NH3

    Forumindlæg
    Hej alle sammen Jeg har virkelig brug for hjælp til opg. 3 i vedhæftet fil fra en eksamensopgave i biologi A. spørgsmålet handler om, hvordan jordbakterier kan fjerne NH3. Nogle bud? Det haster ret meget, for skal aflevere i morgen :/
  • Blodbestemmelses type 0+

    Forumindlæg
    Hej! Jeg har på mit biologi hold lavet et forsøg, og fandt ud af at jeg havde blodtypen 0 og var rhesus positiv. Mit spørgsmål lyder så: ud fra min blodtype, hvilken blodtype kunne mine forældre så have? håber i kan hjælpe, synes det er lidt svært!
  • Cellens overfladeforhold og facon

    Forumindlæg
    Faldt lige over noget i biologi hvor jeg føldte mig usikker. Hvilken betydning har cellens overlade rumfangsforhold for optagelse af stoffer vha. diffusion? vilken form (facon) vil det være en fordel at have for en orfanisme som skal benytte diffusion?
  • SRP hjæææælp! opgaveformulering

    Forumindlæg
    Hejsa, jeg skriver om thalidomid lægemidlet i SRP. I opgaveformuleringen står der at jeg skal redegøre for stoffets kemiske og fysiske egenskaber. De kemiske egenskaber har jeg styr på. Men hvad menes der med de fysiske egenskaber? Jeg skriver i Kemi A og biologi B..
  • Penicillin og ringstørrelsen (stabilitet)

    Forumindlæg
    Hej Jeg sidder og laver SRP i biologi og kemi hvor jeg har om antibiotika, herunder penicilliner. En af mine problemstillinger lyder: Diskuter om ringstørrelserne kan have indflydelse på stoffernes (penicillinernes) stbabilitet? Hvad kan jeg komme ind over ? TAK, på forhånd?
  • Elisa-test

    Forumindlæg
    He Jeg skal skrive en rapport om Elisa-test i biologi, kender i nogle sider eller noget hvor jeg kan finde noget godt teori ? Der står ikke rigtigt noget i vores bog og kan ikke finde noget på nettet...
  • Hvad er IPSC?

    Forumindlæg
    Jeg skal analysere denne artikel i biologi: https://www.cell.com/cell-stem-cell/fulltext/S1934-5909(17)30238-2#secsectitle0030 IPSC går igen flere gange, men jeg har ikke helt forstået hvad det er, og jeg har prøvet at google det, men finder ikke frem til noget