Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9741 til 9760 af 11183
-
nerver- kroppens signalveje
Forumindlægjeg skal op i biologi på mandag. Jeg har trukket emne: nerver- kroppens signalveje Opgaven lder sådan: 1. nevesystemets opbygning 2.en nervecelles opbygning og funktion, herunder impulsens vej gennem en nervecelle og fra nervecelle til nervecelle. 3. hvad sker i en synaspe/motoris endeplade. ... -
Lone Frank - mit smukke genom
ForumindlægJeg skal analysere kapitlet "mit digitale jeg" fra hendes bog, hvor jeg skal - beskrive den måde hun formidler sit stof på og finde ud af, hvilke virkemidler hun gør brug af overfor sin målgruppe for at få sit budskab frem. Er det her man skal benytte logos/etos/patos ? Isåfald - er de... -
organiske forbindelser
ForumindlægHej jeg skal forsvare min nf evalueringsopgave om en uges tid. I kemi har vi fået 1 spørgsmål som lyder Hvad er organiske forbidnelser og hvad sker der når vi forbrænder dem? Jeg vil gerne have hjælp til hvad jeg kan komme ind på her, og det må altså handle om kemi og jeg skal fremlægge det i 7 ... -
Hjælp til 24 timers Bio B
ForumindlægHej. Jeg er sent ude, men har behov for hjælp. Jeg skal op i mundtlig biologi i morgen. Emnet er Cellernes opbygning og proteinsyntese, hvor jeg skal gøre rede for en masse ting derunder. Derudover har jeg også fået en artikel om nogle insekter, der har tilpasset sig ekstreme kuldeforhold. Mit p... -
Enzymsystem og enzymreaktion?
ForumindlægHej alle Jeg er i gang med at genopfriske lidt biologi inden eksamen, og jeg er netop nu ved at læse om virus. Der står følgende: "Virus er små mikroorganismer, der i modsætning til bakterier altid er afhængige af en værtscelle for at kunne formere sig. Virus mangler nemlig et cytoplasma,... -
Glukose-6-fosfatase betydning for leverceller
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder med en aflevering i biologi (skal afleveres 23.30 i aften), og er gået i stå ved følgende spørgsmål: Glucose-6-fosfat kan ikke transporteres gennem cellemembranen. Det kan glucose, idet det transporteres gennem cellemembranen ved faciliteret diffusion. Forklar,... -
Forklaring af figur til eksamen i morgen
ForumindlægHej alle i hjælpsomme folk! Jeg skal til eksamen i morgen i biologi på b niveau og har trukket om diabetes og motion. En udleveret figur er nummer 201 insulinreceptorens virkemåde fra biokemibogen. Men en del af figuren forstår jeg ikke. Figuren kan findes via linket her http://www.biokemibogen.... -
Relevante emner til eksamen - hjælp!
ForumindlægHej alle, som forhåbentlig gider hjælpe mig :-) Jeg har lige trukket emnet Kroppens signalveje i biologi B idag, og jeg skal til eksamen imorgen. Jeg tror, jeg har ok styr på, hvad jeg skal sige, men jeg vil rigtig gerne høre, om I synes der er noget vigtigt at have med! Jeg har tænkt at komme in... -
Kemiske formler i bio?
ForumindlægHej. Jeg ved godt at det her er noget jeg burde have lært tilbage i 9 klasse muligvis. Men den sidder der bare ikke! Er der ikke nogle den vil være rigtig rigtig søde og forklare mig hvorfor det fx hedder: 6 CO2 + 12 H2O --> C6H12O6 + 6 O2 Altså mit spørgsmål er, hvorfor man sætter, fx 6 ind f... -
Bøger på A og B niveau på HTX?
ForumindlægHej alle sammen Jeg skal starte på HTX fra august måned, og vil meget gerne forberede mig, her i sommer, ved at læse nogle gode bøger, som de bruger. Er der nogen af jer, der kender gode MATEMATIK, FYSIK, KEMI og BIOLOGI BØGER, som bruges påHTX på A og B niveau? De skal helst være forståelige m... -
Hvordan "arbejder" videnskaben sammen med troen?
ForumindlægHej alle. Jeg skal til AT-årsprøve i morgen (I biologi og religion), og skal besvare spørgsmålet: "Hvordan "arbejder" videnskaben sammen med troen?". Jeg skal komme ind på, hvorfor skabelsesberetningen og evolutionsteorien ikke kan besvare spørgsmålet om livets oprindelse a... -
Calvin-cyklussen og anaerob respiration
ForumindlægHej kloge hoveder! Jeg skal snart til eksamen, og jeg leder en forståelig og detaljeret definition. Er der nogen der kan hjælpe mig? - jeg har det på C-niveau, så jeg er ikke ekspert i biologi, og de definitioner jeg har fundet på nettet og i min biologibog har enten ikke været tilstrækkeligt det... -
Nervesystemet, hvor kommer depolariseringen oprindeligt fra?
ForumindlægHej, jeg sidder og er i gang med en 24 timers eksamen i biologi B, har om nervesystemet og synapsen. Men når nu jeg ved at en nerveimpuls startes ved en depolarisering af nervecellen på -15mV eller mere og at denne depolarisering åbner for Na+-kanalerne som sender en impuls igennem nervecellen ti... -
Biologisk relevant indhold i artikler omkring muskler
ForumindlægHåber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig der ude, har fået følgende 3 artikler: http://videnskab.dk/krop-sundhed/muskler-taler-med-hinanden http://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-sma-vaegte-giver-store-muskler http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/genterapi-giver-storre-muskler D... -
hjææææælp eksamen i morgen!
ForumindlægHej alle sammen, jeg har virkelig brug for jeres hjælp omkring cytisk fibrose. skal op til eksamen imorgen, pg skal ha svaret på dette spørgsmål omkring mutation. se link. http://elevweb.ucholstebro.dk/tf/2007c-bioB/biologi%20eksamensopgaver/eksamen%2008.pdf skal ha svaret på spørgsmål A: Fork... -
Den hermeneutiske metode - HASTER!!!!
ForumindlægJeg skal til AT årsprøve imorgen og er ved at lægge sidste hånd på min synopsis, som handler om abort. Min fagkombination er biologi-engelsk. Som den engelske del har jeg valgt at analysere filmen "The Cider House Rules". Nu sidder jeg så og skal lave metode og er fuldstændig blank. Hva... -
SELEKTION ? HASTER !!
ForumindlægHej Jeg læser op til eksamen og jeg stødte på et problem da jeg var igang med at læse om gensplejsning. HVAD ER SELEKTION? Fra min biologibog er der kun en lille illustration (også vist her: http://biologibogen.systime.dk/index.php?id=44) men jeg forstår det ikke rigtigt. Er der en der vil være s... -
Biomagnificering.. Hvorfor?
ForumindlægMan kan definere biogmagnificering som: Ophobning af et stof gennem fødekæden. Jeg har dog lidt svært ved at forklare hvorfor det sker. Det har noget at gøre med, at stofferne oftest er lipofile, og derfor binder sig i fedtvævet. Derudover har det noget at gøre med respirationen, så vidt jeg ved?... -
Forstår ikke spørgsmålene :S
ForumindlægHeej alle sammen. jeg skal her på tirsdag op til min biologi eksamen (c - niveau), jeg har fået udleveret eksamensspørgsmålene, men jeg har bare svært ved at forstå følgende: - Forklar hvorledes informationen i generne omsættes til protein - Forklare hvordan man kan flytte en egenskab til en a... -
Selektion ? HASTER !
ForumindlægHej Jeg læser op til eksamen og jeg stødte på et problem da jeg var igang med at læse om gensplejsning. HVAD ER SELEKTION? Fra min biologibog er der kun en lille illustration (også vist her: http://biologibogen.systime.dk/index.php?id=44) men jeg forstår det ikke rigtigt. Er der en der vil være s...
