Søgning på: biologi i fokus. Resultater: 11281 til 11300 af 14099
-
BMR?
ForumindlægHjælp! :/ Jeg har denne her biologirapport for, hvor jeg bl.a. skal regne mit basalstofskifte ud! Da biologi ikke ligefrem er mit stjernefag, har jeg allerede ved første opgave brug for hjælp! :| Jeg skal altså have regnet BMR ud. Opgaven lyder sådan her: "For unge mennesker er BMR ca. 4KJ... -
Proteinsyntese
ForumindlægHej nogle der kan hjælpe mig med denne biologi opgave, da jeg synes proteinsyntesen er noget så svært.... Hvorledes er det kromosomstykke sammensat , der koder for polypeptidet met-glu-leu-tyr-his-lys ? Hvor sidder den triplet, som afslutter den nævnte polypeptidproduktionen, og hvorle... -
studieretningsopgave
ForumindlægHej alle.... jeg har virkelig brug for hjælp til min studiretningsopgave. min lærer har sagt at man skal finde en som kan læse den igennem når man har skrevet den. Alle for min klasse har fundet nogen, men jeg har endnu ikke fundet nogen. jeg skal bara have en til at læse den igennem når jeg er f... -
Kapillærkraften
ForumindlægGodaften stupieportalen Jeg arbejder i Kemi/Biologi med vand en del af opgaven er at skrive om vand egenskaber og forklare dem. En af de egenskaber er kapillærkraften, sådan som jeg forstår det kan vand "klæbe" sig til siderne af et stof. Mit spørgsmål er så om det er fordi at d... -
SRP HTX hjælp
ForumindlægHej jeg har købt SRP bogen. Går på HTX og vi har kun 1 uge at skrive SRP'en i. Jeg skriver i kemi og biologi. Starten af min problemformulering lyder sådan her: Giv en kemisk redegørelse for udvalgte hormonforstyrrende stoffer. Jeg sidder så og læser om fagenes metode, men undrer mig ove... -
Mitose spørgsmål
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder fast med disse spørgsmål i biologi, og håber nogle af jer kan hjælpe mig. 1) Lav en sandsynlig hypotese for, at der er så få celler der ses i metafase. 2) Hvor forekommer der mitoser hos mennesket? 3) På hvilken måde adskiller meiosen sig fra mitose? Jeg tror jeg ha... -
Bæredygtigt produktion - medicin i landbruget - eller andre emner
ForumindlægHar lige trukket emne i fysik/biologi/geografi eksamen, og fik emnet "bæredygtigt produktion". Jeg vil rigtig gerne skrive om medicin i landbruget, men det er jo lidt svært da det ikke ligefrem er bæredygtigt! Men er der nogen der kunne finde nogle problemstillinger til det alligevel? ... -
Hjælp, det haster virkelig.. Omhandler om et forsøg kald spyt spalter stivelse..
ForumindlægHej! Nogle biologi genier tilstede? Jeg sidder her med en rapport, og jeg var syg da de lavede forsøget og kan bare ikke komme frem til hvordan at de har fået de resultater: Hvordan kan det være at ved 37 grader, så får man en gul farve når man tilsætter Lod-kaliumiodid-opløsning i et glas de... -
DNA's funktion i cellen.
ForumindlægHej Jeg er lige pt igang med en biologi aflevering. Min lærer har givet os en "rapport vejledning", altså de ting han gerne vil have os ind på i rapporten. Han stiller så spørgsmålet "Hvilken funktion har DNA i cellen". Her tænker jeg så på de 2 delingsfaser, meiosen og mito... -
SRP - mikrobiologi
Forumindlæghej.. jeg er ved at skrive SRP i biologi om nogle af middelalderens sygdomme. om m. leprea står der: "Virulence factors include a waxy exterior coating, formed by the production of mycolic acids unique to mycobacterium". er det ikke noget med at den voksagtige ydre belægning øger b... -
Forsøg til naturfagsprøven
ForumindlægHej. Vi er 3 drenge som snart skal op til naturfagsprøven, og vi har trukket Danmarks råstoffer og deres betydning for samfundet. Vi skal have lavet nogle gode forsøg som selvfølgelig både har noget med fysik, biologi og geografi at gøre. Nogle som har nogle gode idéer? Det kunne være noget me... -
Syntetisering af histidin?????
ForumindlægHej jeg skriver studieretningsprojekt i Biologi (bl.a.) og jeg har fået stillet en opgave om ames test... mit prolem er bare at der står at der er sket en mutation hos salmonella-bakterierne så de ikke længere er i stand til at danne histidin pga. en punktmutation i baserækkefølgen GGG til GAG, o... -
Kosmisk stråling
ForumindlægHej. Er i gang med en naturfag ( blanding af fysisk/kemi, beografi og biologi ) aflevering og har lige noget med kosmisk stråling at gøre som jeg kan ikke rigtigt finde et svar på den her spørgsmål der står her under så i må meget gerne skrive kort noget om det eller skrive nogle link der kan hj... -
Kulhydratstofskiftet
ForumindlægEr i gang med en biologi-aflevering, der handler om glykogen og energiomsætning og et af spørgsmålene lyder: Gør rede for den fysiologiske betydning af forskellene i kylhydratstofskiftet i leverceller og muskelceller. Det har noget at gøre med, at leverceller kan omdanne glukose-6-fosfat til gl... -
Figur om gensplejsning og transformation
ForumindlægHej, jeg sidder og knokler med en biologi-opgave, hvor jeg har fået vist en figur som "overordnet viser gensplejsning og transformation". Jeg skal så forklare figurerene 1, 2, 3, 4 og 5. (Figuren er vedhæftet) Kan I forklare mig, hvad figuren fortæller, eller bare henvise til en side,... -
DNA og kromosomer
ForumindlægHej! Jeg skriver studieretningsprojekt i bl.a. biologi og er lige nu igang med noget om DNA. Har jeg forstået det rigtigt hvis jeg siger at DNA'en og kromatiderne faktisk er det samme? Altså kromatiderne er jo "afstikkere" fra kromosomet når der skal dannes en ny celle. Altså er kr... -
Anbefaling af materiale?
ForumindlægSkal skrive projekt om "Hormoner & Adfærd", hvor planen var både at komme omkring mennesker og dyrs adfærd og hvordan adfærden blir påvirket af hormonerne... og hvordan hele hormonsystemet fungere i praksis... Nogen der kan anbefale nogle gode bøger om dette emne? Eller andet gavnligt ... -
Under emne uden for pensum
ForumindlægHej. Jeg har været op til biologi eksamen, hvor jeg trak økologi derunder forureningsbestemmelse i et vandløb. Dette emne havde vi kort gennemgået i løbet af året, men det var ikke opgivet i pensum på min skoles hjemmeside, som jeg havde forberedt mig udfra. Pga. jeg ingen forberedelse til netop ... -
Metoder AT. Omkring evolution?
ForumindlægHej jeg skal op i AT på mandag og er kommet i tvivl om hvilke metoder jeg har brugt i biologi. Mit AT emne er evolution. Problemformuleringen er: PÅ hvilken måde betød Darwins evolutionsteori et videnskabeligt gennembrud? Hvordan ændrede hans teori historisk set mennesket syn på naturen? Indti... -
Kommunikation - hvilke fag?
ForumindlægHar fået inspiration fra en veninde ang. overemnet kommunikation i fremtiden og jeg overvejer nu følgende problemstilling til AT13: Hvordan kan det være at flere og flere scorer over datingsider, når vi ved, at det biologisk set forholder sig sådan, at man tiltrækkes af duft og gener? Til dette...
