Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9761 til 9780 af 11183
-
Forklaring af figur til eksamen i morgen
ForumindlægHej alle i hjælpsomme folk! Jeg skal til eksamen i morgen i biologi på b niveau og har trukket om diabetes og motion. En udleveret figur er nummer 201 insulinreceptorens virkemåde fra biokemibogen. Men en del af figuren forstår jeg ikke. Figuren kan findes via linket her http://www.biokemibogen.... -
KEMI A , BIO B HJÆLP
ForumindlægHej Folkens. jeg skal til at finde ud af hvad min SSO skal handle om og jeg kunne godt trænge til lidt hjælp. I samarbejde med mine vejledere har vi fundet frem til at det overordnede emne skal være Antioxidanter og/eller Enzymer. Er der nogle af jer derude som har nogle gode idéer til hvad ma... -
Eksamensopgave
ForumindlægHej. Jeg skal skrive en eksamensopgave/synopsis i naturfagpakken på hf, jeg skal skrive tværfagligt i Biologi, Geografi og Kemi. Jeg synes, at sådan noget med genetik, er vildt spændende! Men jeg har behov for et mere specifikt emne som fx. gensplejsning eller genmanipulation el. Jeg vil gerne læ... -
N2-fiksering
Forumindlæghej jeg sidder med biologi aflevering, og hr lidt svært med dette spørgsmål. 3. Forklar, hvilken betydning det har for Rhizobium-bakterier, at leghæmoglobin er i stand til at afgive O2. Inddrag figur 2. indtil videre har jeg skrevet det her: Læghæmoglobin kan både binde og afgive O2. Rhizob... -
Relevante emner til eksamen - hjælp!
ForumindlægHej alle, som forhåbentlig gider hjælpe mig :-) Jeg har lige trukket emnet Kroppens signalveje i biologi B idag, og jeg skal til eksamen imorgen. Jeg tror, jeg har ok styr på, hvad jeg skal sige, men jeg vil rigtig gerne høre, om I synes der er noget vigtigt at have med! Jeg har tænkt at komme in... -
Kemiske formler i bio?
ForumindlægHej. Jeg ved godt at det her er noget jeg burde have lært tilbage i 9 klasse muligvis. Men den sidder der bare ikke! Er der ikke nogle den vil være rigtig rigtig søde og forklare mig hvorfor det fx hedder: 6 CO2 + 12 H2O --> C6H12O6 + 6 O2 Altså mit spørgsmål er, hvorfor man sætter, fx 6 ind f... -
Bøger på A og B niveau på HTX?
ForumindlægHej alle sammen Jeg skal starte på HTX fra august måned, og vil meget gerne forberede mig, her i sommer, ved at læse nogle gode bøger, som de bruger. Er der nogen af jer, der kender gode MATEMATIK, FYSIK, KEMI og BIOLOGI BØGER, som bruges påHTX på A og B niveau? De skal helst være forståelige m... -
Hvordan "arbejder" videnskaben sammen med troen?
ForumindlægHej alle. Jeg skal til AT-årsprøve i morgen (I biologi og religion), og skal besvare spørgsmålet: "Hvordan "arbejder" videnskaben sammen med troen?". Jeg skal komme ind på, hvorfor skabelsesberetningen og evolutionsteorien ikke kan besvare spørgsmålet om livets oprindelse a... -
Calvin-cyklussen og anaerob respiration
ForumindlægHej kloge hoveder! Jeg skal snart til eksamen, og jeg leder en forståelig og detaljeret definition. Er der nogen der kan hjælpe mig? - jeg har det på C-niveau, så jeg er ikke ekspert i biologi, og de definitioner jeg har fundet på nettet og i min biologibog har enten ikke været tilstrækkeligt det... -
SRP (undersøgelser)
ForumindlægI min SRP vil jeg gerne skriv noget omkring den danske alkoholkultur blandt unge i DK i Samfundsfag (A) og Biologi (B) Mit spørgsmål er, hvor det bedste sted er at finde biologiske undersøgelser om alkohols påvirkning på kroppen, både på kort sigt (balance, koordination, reaktionstid osv.) og la... -
Biologisk relevant indhold i artikler omkring muskler
ForumindlægHåber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig der ude, har fået følgende 3 artikler: http://videnskab.dk/krop-sundhed/muskler-taler-med-hinanden http://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-sma-vaegte-giver-store-muskler http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/genterapi-giver-storre-muskler D... -
Nervesystemet, hvor kommer depolariseringen oprindeligt fra?
ForumindlægHej, jeg sidder og er i gang med en 24 timers eksamen i biologi B, har om nervesystemet og synapsen. Men når nu jeg ved at en nerveimpuls startes ved en depolarisering af nervecellen på -15mV eller mere og at denne depolarisering åbner for Na+-kanalerne som sender en impuls igennem nervecellen ti... -
hjææææælp eksamen i morgen!
ForumindlægHej alle sammen, jeg har virkelig brug for jeres hjælp omkring cytisk fibrose. skal op til eksamen imorgen, pg skal ha svaret på dette spørgsmål omkring mutation. se link. http://elevweb.ucholstebro.dk/tf/2007c-bioB/biologi%20eksamensopgaver/eksamen%2008.pdf skal ha svaret på spørgsmål A: Fork... -
Forstår ikke spørgsmålene :S
ForumindlægHeej alle sammen. jeg skal her på tirsdag op til min biologi eksamen (c - niveau), jeg har fået udleveret eksamensspørgsmålene, men jeg har bare svært ved at forstå følgende: - Forklar hvorledes informationen i generne omsættes til protein - Forklare hvordan man kan flytte en egenskab til en a... -
Den hermeneutiske metode - HASTER!!!!
ForumindlægJeg skal til AT årsprøve imorgen og er ved at lægge sidste hånd på min synopsis, som handler om abort. Min fagkombination er biologi-engelsk. Som den engelske del har jeg valgt at analysere filmen "The Cider House Rules". Nu sidder jeg så og skal lave metode og er fuldstændig blank. Hva... -
Biomagnificering.. Hvorfor?
ForumindlægMan kan definere biogmagnificering som: Ophobning af et stof gennem fødekæden. Jeg har dog lidt svært ved at forklare hvorfor det sker. Det har noget at gøre med, at stofferne oftest er lipofile, og derfor binder sig i fedtvævet. Derudover har det noget at gøre med respirationen, så vidt jeg ved?... -
Selektion ? HASTER !
ForumindlægHej Jeg læser op til eksamen og jeg stødte på et problem da jeg var igang med at læse om gensplejsning. HVAD ER SELEKTION? Fra min biologibog er der kun en lille illustration (også vist her: http://biologibogen.systime.dk/index.php?id=44) men jeg forstår det ikke rigtigt. Er der en der vil være s... -
SELEKTION ? HASTER !!
ForumindlægHej Jeg læser op til eksamen og jeg stødte på et problem da jeg var igang med at læse om gensplejsning. HVAD ER SELEKTION? Fra min biologibog er der kun en lille illustration (også vist her: http://biologibogen.systime.dk/index.php?id=44) men jeg forstår det ikke rigtigt. Er der en der vil være s... -
Landbruget og Kvælstof -HASTER
Forumindlæghej alle Jeg skal op i biologi på mandag (imorgen), men der er noget jeg ikke rigtig helt forstår Hvorfor er nitrogen så vigtig for landbruget? Altså jeg har forstået at nitrogen er en begrænset faktor og alt det, men forstår ikke rigtig hvad jeg sådan kan sige til eksamen hvis jeg trækker økolog... -
EKSAMEN: HJÆLP
Forumindlæghej nu har vi fået 24 spørgsmål til eksamen og jeg er vel snart færdige med at besvare dem bortset fra nogen underspørgsmål som jeg virkelige sidder fast i. - overveje fordele og ulemper ved at være vegetar - diskutere hvorledes moderne produktionsforhold påvirker fødevareproduktionen, herunder ...
