Erhvervsret

Hjælp til opgaver..

04. januar 2008 af JJJensen19 (Slettet)
1. Hvornår er et tilbud bindende?

2. Hvor lang er acceptfristen

3. Hvordan er tilbudsgiver stillet, hvis en accept kommer for sent frem.




Nogle der kan hjælpe?


På forhånd tak. :)

Brugbart svar (3)

Svar #1
04. januar 2008 af .:Tarzan:. (Slettet)

hm!

Brugbart svar (3)

Svar #2
04. januar 2008 af Sandie Sparre (Slettet)

1. et tilbud er bindende, når der er kommet overensstemmende accept frem i rette tid.. hvilket leder til sp. 2 og 3.
2. Hvis der ikke er anført nogen acceptfrist i tilbudet, er acceptfristen en rimelig frist til at svare. hvis der fx er tale om et tilbud på et møbel, så vil acceptfristen nok være 2 uger. Er der derimod tale om fx olie, som svinger meget i pris, så er acceptfristen noget kortere - eller fx letfordærvelige varer. Er der tale om fx en entreprise, så vil modtager nok have 1 måned eller deromkring til at acceptere i.
3. Hvis en accept kommer for sent frem, er tilbudsgiver ikke bundet af tilbudet.
Se evt. aftalelovens bestemmelser.
/Sandie.

Brugbart svar (3)

Svar #3
05. januar 2008 af Roman Garcia

1: Har Sandie besvaret

2: Når der ikke er tilkendegivet en acceptfrist, så skal man ind og kigge på den legale acceptfrist jf. § 3. Den legale acceptfrist er stregt taget tiden for forsendelse frem og tilbage + betænkningstid. Det vil sige: Forsendelse frem og tilbage = 2 dage + Betænkningstid. Som Sandie også skriver, så kan betænkningstiden variere, når der er tale om specielle varer, men som hovedregel så siger man, at der er nogle dages betænkningstid. Det vil sige 2 dages forsendelse + 3 dages betænkningstid = acceptfrist på 5 dage efter afsendelsen af tilbudet.
Du skal være opmærksom på, at mundtlige tilbud skal om hovedregel accepteres straks.

3: Hvis et accepten kommer for sent frem, så anses det som et nyt tilbud jf. § 4 i aftaleloven. Dog er der undtagelser til denne hovedregel. Hvis tilbudsgiver bør indse, at manden der afsendte accepten måtte gå ud fra, at accepten var kommet frem i rette tid, så har tilbudsgiver en pligt til at reklamere, ellers er accepten god nok.

Skriv et svar til: Hjælp til opgaver..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.