Debat
Afskaf idræt
Svar #1
15. april 2008 af Peden (Slettet)
Måske lidt hårdt forslag, men jeg tror det ville være godt :)
Svar #2
15. april 2008 af Jesper-rod (Slettet)
Du siger at hvis man dumper "dit" motionsfag (som på ingen måde har noget bogligt over sig) vil man ikke få sin studenter eksamen, og dermed være forhindret i at tage fuldt ud boglige uddannelser, som fx matematik universitet. Håber du selv kan hører hvor absurd det er?
Det kan da heller ikke være gymnasiet opgave at sørge for ungdommen får motion. Gymnasiet er boglig uddannelse. Når man er gammel nok til at gå på gynasiet burde man også være gammel nok til sørge for at man får den motion man skal have.
Svar #3
15. april 2008 af TanteOda (Slettet)
Jeg synes nu ellers alle burde have en obligatorisk idrætstime. Og hvad kunne være rigtigt interessant, er også at indføre reglen på arbejdspladsen! Der er mennesker, der ikke kan finde ud af det selv. Specielt, de som arbejder for meget.
TanteOda
Svar #4
15. april 2008 af Peden (Slettet)
Du har netop fanget min pointe. Man bør kun have idræt i gymnasiet hvis man mener at motion er vigtigt for at højne den boglige formåen. At behandle det på lige (eller halvt så lige) fod som de andre fag, er rent nonsens.
Jeg er lige som dig fortaler for at det må være folks egen hovedpine hvad de laver. Men vil man have en ting indført, så skal man gøre det ordentligt, og hvis man mener at faget idræt er vigtigt for motionen skyld, så skal man gøre det ordentligt.
Svar #5
15. april 2008 af Sherwood (Slettet)
Svar #6
15. april 2008 af tipo (Slettet)
Der burde være mere obligatorisk idræt i gymnasiet!!
Svar #7
15. april 2008 af blackduck (Slettet)
Det er en misforståelse.
Sakset fra læreplanen:
"Faget idræt tager udgangspunkt i den fysiske aktivitet og inddrager viden fra de natur- og sundhedsvidenskabelige samt de humanistiske og samfundsvidenskabelige områder. Faget giver indsigt i den fysiske aktivitets betydning for sundheden i bredeste forstand. Idrætslige færdigheder, bevægelsesglæde og viden giver erfaringer med kroppen og dens bevægelsesmuligheder. Gennem alsidighed og fordybelse og ved inddragelse af teori skaber faget forståelse for idrættens kulturelle værdier.
Gennem alsidig idrætsundervisning opnår eleverne grundlæggende idrætslige færdigheder og indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder, og de udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed. Eleverne opnår viden om betydningen af og
forudsætningerne for at være i en god fysisk træningstilstand og opnår en bred forståelse for idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet og sociale kompetencer. Eleverne skal gennem alsidig idrætsundervisning opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet."
Der ligges altså tildeles vægt på at lære unge mennesker, hvorfor motion er væsentligt for kroppen, altså rent biologisk. Dernæst søges der at man lære at bruge sin krop, og kende til forskellige former for lege, bevægelse og deres funktion som verdens væsentligste kulturbærende institutioner. Den begivenhed der præsterer at samle den største og mest inhomogene gruppe af mennesker er stadig et verdensmesterskab i fodbold. Eller se blot rådhuspladsen efter sidste håndbold-em, og hvordan OL normalt forgår (at der går politik i skidtet i år er dybt beklageligt). De eneste gange der sker noget kulturelt mangfoldigt i den lille flække jeg bor i, ud over meningsløst druk og hor i weekenden, er når det lokale fodboldhold sparker til en komave.
At alt dette så af størstedelen (inklusiv undertegnet) anses som det rene sludder, lige så vel som formålet med oldtidskundskabsundervisning, er en anden sag. Men faget er på papiret et af de absolut væsentligste alment dannende fag i gymnasiet, og det vil være at tage selve det alment dannende aspekt fra gymnasiet at afskaffe idræt.
Svar #8
15. april 2008 af Jesper-rod (Slettet)
#6 tror du ikke at folk ved motion er sundt før de begynder på gym.?
#7 det var meget snak. okay... idræt og almen dannelse: føler du der klogere efter en idrætstime? jeg vidste godt hvad fodbold mm. var før gym. og føler mig ikke mere dannet af de idrætstimer som gymnasietiden bød mig. Og hvis det er blot er en smule (ubrugelig) almen dannelse hvorfor har man det så ikke kun i et år ligesom andre C niveau fag, så som oldtidskunstskab, billedkunst og musik (ved ikke helt hvor meget gym. har ændret sig efter reformen, så ret mig hvis det er helt forkert).
Svar #9
15. april 2008 af missheidi (Slettet)
Der er fx nogle på det gymnasium og hf jeg går på, som både har idræt C + B, og de har så omkring 8 timers idræt om ugen. Det er jo tidsspilde at skulle bruge så meget tid på idræt, da man kunne bruge de timer på at banke noget viden ind i folks hoveder.
Men stadigvæk mener jeg det skal være valgfrit efter første år.
Svar #10
16. april 2008 af Deseado
For det første er det en slags frirum hvor man ligesom får lidt mere praktisk arbejde frem for de altid boglige fag.
Derudover er det jo en god ting med idræt. Det er sundt. Og jeg vil lige sige at på min skole er det altså kke bare hyggeboldspil det handler om. Her har vi forløb med forskellige emner og de er altså ret hårde de fleste - men spændende da man får prøvet ting man måske ikke selv ville have valgt.
Til sidst er idræt for nogen den uddannelse de har tænkt sig at tage. Dermed er det jo en virkelig god ting at have prøvet det på allemullige forskellige måder og at man kan vælge faget på B niveau og dermed få endnu mere ud af det.
Svar #11
21. april 2008 af lålålå (Slettet)
Svar #12
21. april 2008 af lålålå (Slettet)
Svar #13
21. april 2008 af Frederikke90 (Slettet)
Idræt er vel med til at uddanne folk, ligesom så mange andre fag?
Der er da også job hvor i du skal bruge den viden du får i idrætstimerne..
På mig lyder det som om, at I, som #5'eren siger, er blevet valgt til sidst, men derimod er dygtige til matematik, fysik, engelsk etc..
På mit idrætshold foregår det sådan, at dem, der får højest karakterer, er følgende:
- Dem der gør en indsats, men ikke nødvendigvis er i bedst form.
- Dem der sætter sig ind i reglerne og tingene.
- Dem der har en lille smule kendskab til anatomi OG LÆSER PÅ DET HJEMME.
Svar #15
21. april 2008 af BentJ (Slettet)
Hvad så med dem der er født med to venstre-fødder og absolut ikke kan sparke til en bold? Er det så bare synd for dem at de får en lortekarakter?
Svar #16
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)
Ja? Hvad med dem som er født uden nogen logisk sans - er det så bare synd, hvis de får 00 i matematik?
Svar #17
21. april 2008 af BentJ (Slettet)
Du har mulighed for at vælge matematik fra og samtidig få en studentereksamen.
Svar #18
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)
Jeg synes da, at jeg er langt hårdere ramt. Vi blev ikke undervist i historie i folkeskolen (de glemte at putte det på skemaet), og det har jeg så som tvunget A-niveau nu. Det er det fag, som tæller aller mest i gymnasiet, men der har heldet altså ikke lige været med mig.
Svar #19
21. april 2008 af BentJ (Slettet)
Men stadigvæk er idræt obligatorisk i tre år hvorimod matematik kun er ét år. Kunne man ikke gøre idræt obligatorisk ét år (eller gøre det helt frivilligt) og så bruge timerne fra de resterende to års idræt på et fag man selv finder fornuftigt?
Svar #20
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)
Men ellers synes jeg fint om dit forslag.