Eksamensforberedelse

Slå igennem til mundtlig eksamen

28. maj 2008 af AnnaJosefine (Slettet)

Så er det ved igen ved at være tid til de eksamener. Nedenfor har vi samlet en række gode råd, små fifs og guides, som kan hjælpe dig til de mundtlige eksamener.

Af Anna Josefine Sørensen og Jean Balmisse Thomsen  

Find flere guides til mundtlig eksamen her.  Før eksamen
Find motivationen til at læse til eksamen Det kan sagtens være smaddersjovt at forberede sig til eksamen! Læs mere her.   Skab overblik over pensum Find hovedemnerne/-områderne i pensum og tænk over sammenhæng i emnerne. Jo bedre du finder sammenhæng mellem emnerne, jo mindre skal du huske på til eksamen, og jo bedre kan du perspektivere til pensum. Rådet gør sig både gældende i de fag, hvor eksamensemnerne er givet på forhånd og de, hvor dette ikke er tilfældet.   Lav noter Dine noter skal hjælpe dig med at skabe struktur i din forståelse og præsentation. En god forståelse er altid præget af en klar struktur, herunder viden om, hvad der er vigtigt og hvorfor. Derfor: Find ud af, hvad hovedemnerne i pensum er og lav en oversigt i punktform for hvert af dem. Der er forskellige noteteknikker alt efter, om du skal op i et naturvidenskabeligt, samfundsfagligt eller humanistisk fag, men fælles for alle tre er dog, at du skal slå ned på det helt centrale i teksten/emnet, og du skal have et godt overblik over, hvad du kan perspektivere til. Det er vigtigt, at man i forvejen har fundet frem til resultatet/konklusionen, således man ikke skal til at finde dette i eksamenssituationen, hvor tiden er knap. Skab derfor et godt overblik over samtlige emner og det centrale i disse.   Øv eksamenssituation igennem med dine kammerater Ved at øve eksamenssituationen finder du ud af, hvilke emner du er god til og hvilke emner, der kræver en ekstra indsats. Det er en fordel at diskutere emnerne med kammerater, da man således får andre øjne på teksterne/emnerne, og man sammen når frem til en fælles konklusion. Der er større sandsynlighed for, at den er rigtig, når fem personer er blevet enige om den, end når blot en er kommet frem til den. Når du øver eksamenssituationen igennem, kan du også øve dig i at sælge dig selv bedst muligt. Læs mere her.   Øv alle emner så godt, at der ikke er emner, ”du ikke vil op i” Det øger din sikkerhed op til eksamen, at du ikke skal gå og bekymre dig om scenariet, hvor du trækker et såkaldt ”hadeemne”. Nogle emner kan være sværere end andre, men det er både lærer og censor godt klar over, så der er ingen grund til at være bekymret for ”svære” emner. Derfor: øv de såkaldte ”hadeemner” igennem flere gange end dem, du føler dig mere eller mindre sikker i. Det er en god idé at starte med disse ”hadeemner”, så du ikke kommer i tidsnød og haster igennem dem til sidst. På den måde får du også et godt overblik over hele pensum, fordi du føler dig forholdsvis sikker i alle emner.   Koncentrer dig om din egen forberedelse Lad være med at slå dig ud af, hvor langt andre er kommet, og hvad de fokuserer på. Det, der tæller for dig, er, at du følger din egen struktur. Det er meget individuelt, hvordan man læser til eksamen. Nogle har brug for at bruge flere uger på det og læse tingene mange gange, mens andre blot har brug for at læse det en enkelt gang og få det overstået hurtigt (der er selvfølgelig også andre måder at gøre det på). Derfor: fokuser på dig selv og din eksamenslæsning.   Nervøsitet Bliver du så nervøs, at det går ud over din præstation, findes der faktisk masser af teknikker, der kan afhjælpe dig eksamensnervøsiteten. Læs mere om en af teknikkerne her.   Til selve eksamen   Mødetid Mød i så god tid, at du ikke skal bekymre dig om at komme for sent. Det kan dog tit gøre en nervøs at sidde på skolen, fordi eksamen rykker tættere og tættere på på den måde, så derfor kan det også være en god idé ikke at komme for tidligt. Dog er det individuelt, hvordan det påvirker en, så det er noget, man selv skal vurdere.   Hils på censor Hils på censor ved at give et nik. Det kan virke akavet at give hånd, fordi det kan blive meget formaliseret, så en naturlig høflighed og øjenkontakt giver et godt førstehåndsindtryk. Det er dog individuelt fra censor til censor, hvad de gerne vil have, men typisk er det godt at rådføre sig med sin lærer og tage hans/hendes ord for gode varer.   At trække et spørgsmål Tag uden tøven en af lapperne – det øger din egen sikkerhed. Lad det ikke komme til udtryk, hvis du trækker et knap så foretrukket emne, fordi du således fra starten virker usikker, og det har ikke en god indflydelse på lærer og censor.    Præsenter dit oplæg Start med at fortælle lærer og censor, hvad du har planlagt at gennemgå i dit oplæg. På den måde har du både en god start, og lærer og censor har langt bedre mulighed for at hjælpe dig på vej, hvis du skulle gå i stå.   Læs ikke op fra dit papir Det er langt bedre at glemme nogle ting end at læse op fra et stykke papir. Hvis du læser op fra dine papirer, har lærer og censor ingen chancer for at vurdere, hvad du egentlig kan. Derimod skal de nok selv spørge, hvis du har glemt noget.   Det kan være en god hjælp at lave en kort disposition under forberedelsen, som du kan skue ned til under præsentationen – men lad være med at kigge ned i det hele tiden. Kig i stedet på din lærer og censor.   Dialog og tænkepauser Hvis der er et spørgsmål du ikke forstår, kan du bede om at få det omformuleret. Det giver dig tid til at tænke dig om, og samtidig kan det give en bedre forståelse, at du bliver stilt spørgsmålet igen. Du kan med fordel medbringe en flaske vand mod tørhed i halsen, og samtidig giver det dig en lille tænkepause, når du drikker vand.   Udvis selvtillid Lad være med at slå ud med armene og vise din frustration – prøv, for så vidt det er muligt, at udvise en selvkontrol og et overblik. Hvis der er noget, du ikke kan svare på, kan du sige, at du gerne vil tale om noget andet og fyre den af med det næste, du har at sige. Ellers må du gå til bekendelse og sige, at du ikke kan svare på spørgsmålet og så prøv at perspektivere det til noget, som du ved noget om.   Snak snak snak – men begræns det til det relevante Du skal kun sige de ting, der er relevant for netop det emne, du har trukket, men du skal samtidig også sige alt, der er relevant – og forsøg at styre eksaminationen så vidt det er muligt. Hvis lærer eller censor synes, du er på vej ud af et sidespor, skal de nok sige til. Husk på, at lærer og censor er medspillere i den forstand, at deres opgave er at få dig til at opnå så høj en karakter som muligt. Det er dog også vigtigt at huske på, at du skal begrænse dig i forhold til det, du vil sige: hop ind på scenen, fyr dine bonussætninger af og hop ud igen. Lad være med at køre rundt i et centralt emne, når du har fået fremhævet det vigtige. Dette udviser et overskud, et overblik og en selvtillid, som giver bonus.   Find flere guides til mundtlig eksamen her.    Kilder: Studenterrådgivningens pjece om eksamen  Om at gå til mundtlig eksamen – en manual for studerende     Held og lykke med eksamen!      


Brugbart svar (6)

Svar #1
28. maj 2008 af sofiehhh (Slettet)

Virkelig mange gange tak! Super gode råd - vil jeg helt klart benytte mig af, og tænke over :)

Brugbart svar (6)

Svar #2
29. maj 2008 af slaneesh (Slettet)

Er det ikke lidt oplagt der her`?

Brugbart svar (4)

Svar #3
29. maj 2008 af andenxer (Slettet)

Fint fint indlæg.. Jeg har i år forbedret min eksamensangst helt fantastisk! Det har sikkert en hel del at gøre med min forberedelse ;) For i dag fik jeg 7 i AT... Ahhh, det var skønt!

Brugbart svar (3)

Svar #4
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)

#2 Jo - men alligevel er der jo mange som har problemer med det, og hvor det måske hjælper at se det på skrift.

Brugbart svar (5)

Svar #5
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)

Efter en nærmere gennemlæsning må jeg erklærer mig lodret uenig i, at man for så vidt muligt ikke skal tage papir med ind til eksamen. Undervisningsministeriet har jo nærmest gjort det til et lovkrav, at man laver et talepapir til AT. Læses vejledningen for andre fag ses det, at man inddirekte regner med, at en stor del af eksaminanderne vil have en disposition med ind til eksaminationen. Jeg mener, at man skal være meget meget sikker (og slet ikke have behov for at læse sådanne blogindlæg), hvis man generalt skal undlade at medbringe nogen form for disposition til eksaminationen. Og det skal ikke kun bruges i nødstilfælde. Det skal bruges som man altid har brugt sådanne dispositioner, til at skabe en rød tråd, til at minde en om at man vil fremhæve linje 12-14 på side 13 i den udtrukne tekst uden at skulle bladrer igennem og lede efter den gule overstregning. Det man fra ministeriets side har været ude efter er oplæsning. Ikke at man støtter sig til en disposition/talepapir eller hvad vi skal kalde det. Det opfordrer man i stedet ligefrem til, hvorfor jeg syntes det er et farligt råd at give. Det er ikke normen at gå til eksamen uden disposition, og jeg har aldrig oplevede nogen form for negativ skelen fra lærer, censorer, fagkonsulenter eller ministeriets side til dette.

Brugbart svar (3)

Svar #6
30. maj 2008 af Agerley (Slettet)

Kan allerede bruge de ord til en masse! Super godt! :)

Brugbart svar (3)

Svar #7
31. maj 2008 af Sherwood (Slettet)

#5 En disposition er netop, som du siger, helt essentiel. Om ikke andet så fordi man kan indlede hele eksamen med at remse op, hvad man har tænkt sig at gøre. Det hjælper en selv, da eksamen så bliver mere sammenhængig (den røde tråd). Desuden hjælper det læreren, når vedkommende skal spørge, så spørgsmålene bliver en hjælp i stedet for et angreb.

Brugbart svar (4)

Svar #8
31. maj 2008 af Jean

#5, #7. Godt input og jeg er helt enig. Det der skulle have stået var at man ikke skulle medbringe hele sit oplæg med til selve eksaminationen. Jeg har derfor ændret lidt i ovenstående tekst :)

Brugbart svar (3)

Svar #9
31. maj 2008 af blackduck (Slettet)

#8 Okay, jeg kunne vel også godt have regnet ud at det næppe var det i egentligt mente. Men altid godt at få rettet sådan nogle småfejl og undgå misforståelser :) Ellers en ganske udmærket og jordnær guide.

Brugbart svar (3)

Svar #10
02. juni 2008 af Wayne369 (Slettet)

Altid dejligt at få nogle tips og tricks. Takker

Brugbart svar (3)

Svar #11
03. juni 2008 af Patjuf (Slettet)

Jeg vil nok mene at den der hedder dialog og tænkepauser kan give nogle ret mærkelige situationer. Forestil jer et simpelt uden alt for specielle ord som man ikke kan svare på, fordi man ikke har læst pensum. Hvis du ber om at få det omformuleret tror jeg censor kigger rimelig mærkeligt på dig :P Den med at drikke vand skal man også MAKS bruge 3 gange, ellers ender det jo galt :P

Brugbart svar (3)

Svar #12
06. juni 2008 af Merinda (Slettet)

Hvor er det bare skønt med nogle gode fifs og ideer til en bedre eksamen. Selv bliver jeg nervøs som bare pokker når jeg er til eksamen, så disse råd vil klart hjælpe mig på rette spor :) Tak herfra.

Brugbart svar (3)

Svar #13
10. juni 2008 af kristeina (Slettet)

tak :) kommer til at bruge næsten alle tippene til eksamen ..

Brugbart svar (3)

Svar #14
11. juni 2008 af Hoej1030 (Slettet)

Måske ved man mange af tingene på forhånd, men syntes det er nogle gode råd :D Tak

Brugbart svar (4)

Svar #15
18. juni 2008 af rafne (Slettet)

til #11 det med 3 gange er løng, jeg drikker vand 10+ gange på en eksamination og får stadig top karakterer

Brugbart svar (4)

Svar #16
20. maj 2009 af MalteLange (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (3)

Svar #17
20. maj 2009 af jordegern (Slettet)

Personligt går jeg ikke så meget op i eksamen, årskarakteren viser da mere hvad man kan fremfor engangspræstationer. Men når nu det handler om eksamen så har jeg et godt råd som jeg begyndte at følge i 10 klasse og stadig gør ved fag jeg ikke er god til eller kan blive lidt nervøs over. Vær ligeglad med karakteren. Jeg sagde til lærer og censor fra starten af at jeg ikke ville have karakteren og så tog jeg bare hjem efter eksamens, man får den jo alligevel senere. Så er der selvfølgelig lige det hvis man vil klage over karakteren, men man kan jo få sin lærer til at kontakte en dagen efter hvis lærer og censor har været dybt uenige så man ved der har været noget med afgørelsen. ved ikke om det hjælper andre, men min nervøsitet var helt væk. Selvfølgelig skal man også læse og forberede sig til eksamen.

Brugbart svar (3)

Svar #18
20. maj 2009 af dementorthepro (Slettet)

jordegern jeg har aldrig hørt noget så dumt

Brugbart svar (3)

Svar #19
20. maj 2009 af overguard (Slettet)

Der jo logik for burhøns - en logik alle lærere skulle informere deres studerende om, det har de nok osse gjort, men vi tror jo ikke rigtigt på dem, vel?

Brugbart svar (2)

Svar #20
20. maj 2009 af showman1 (Slettet)

Tusinder tak, jeg skal prøve at bruge det her, tips til eksman og jeg håber det vil hjælp mig i min eksamen

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 43 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.