Dansk

Dansk: Råd til eksamen (9. klasse)

15. juni 2003 af Vegeta (Slettet)
Jeg skal snart op til dansk eksamen, og vil lige høre nogle gode råd til eksamen, om hvordan man kan får god karakter osv.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Bare snak en masse og analyser, fortolk og perspektiver (gerne til noget aktuelt i samfundet. Det er også rigtig godt hvis du siger din mening. Altså fx var jeg oppe i en artikel hvor jeg dannede min mening til artiklen og argumenterede MEGET for den.

Det gav mig et 11-tal

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. juni 2003 af Peter87 (Slettet)

Du skal bare snakke løs, prøv at lade være med at gå i stå. Men alligevel skal du lytte godt til hvad lærer/censor siger, det er vigtigt at du kan fungere i en samtale.

Meget vigtigt, lav en dispotion, og start med, når du kommer ind til lærer og censor, at fortælle hvad du vil sige noget om. -> "Først vil jeg give et kort handlings referat, derefter vil jeg skiltre personerne, og så vil jeg begynde på selve fortolkningen....." (Det viser at man har et godt overblik)

Sør for at have godt styr på dine analyse modeller før du skal ind, så de er lige til at hive frem. Husk også at tage noget med om Farvers betydning, da det ofte spiller en stor rolle.

Det gav også mig et 11-tal :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Være afslappet! For det vil hjælpe dig med at tænke klart. Stol på dig selv! Dette gør, at du virker sikker i dit stof. Husk at din lærer er med til at hjælpe dig eller lede dig på rette spor, så der er ingen ting at være bange for. Til at starte med skal du redegøre, hvad du vil fortælle om. Det trækker op c¨,) og husk at relatere teksten inden du afslutter eksiminationen til en anden tekst i har læst i klassen eller noget du har baggrundsviden om.
Held og lykke!

Svar #4
15. juni 2003 af Vegeta (Slettet)

Mange tak Peter :)

Jeg har faktisk også lige printet farvernes betydning ud fra guides, så jeg kan fortælle om dem.

Hmm... Vidste ikke det var godt at fortælle direkte ens disposition.

Men tillykke med 11-tallet :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Jo det er rigtig godt at fortælle ens disposition....i alle fag

Husk også, hvis du kommer op i en artikel eller reklame, at fortælle om fra hvilket blad/avis detkommer fra og fortæl hvilke mennesker det er som typisk læser den. Altså er de unge, gamle, karrieremindede, familier osv

Svar #6
15. juni 2003 af Vegeta (Slettet)

Ja, det er rigtig nok *A*, og det sidste du sagde, hedder det egentlig ikke målgruppe?

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Jo...det har du ret i

Brugbart svar (0)

Svar #8
15. juni 2003 af MarieBS (Slettet)

Det der med at sige sin mening gælder nok kun for faglitteratur. Hvis du f.eks. trækker en novelle, skal du passe på med at sige hvad du synes om den, for det er der mange lærere der ikke bryder sig om. Derimod er det godt, hvis du kan gennemskue, hvad forfatterens formål har været med at skrive teksten.

Du skal ikke blive slået ud af den, hvis læreren eller censoren stiller nogle spørgsmål du ikke kan svare på. Jeg fik 13 selvom jeg ikke forstod censorens spørgsmål. Som flere andre også har skrevet, så stiller de kun spørgsmålene for at hjælpe dig.

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. juni 2003 af Peter87 (Slettet)

Vegeta -> 20 min før jeg skulle træde ind i forberedelses lokalet, det vil sige jeg var på vej ud af døren :) Der kom jeg i tanke om at jeg for at sige det mildt, ikke havde en skid styr på farvernes betydning, så jeg tænkte at jeg for en sikkerhed skyld måtte printe noget ud og tage med!

Og ganske rigtig, jeg kom op i en trykt reklame hvor farvene betyder alt :) - Man har lov til at være heldig en gang i mellem :)

En anden vigtig ting - som jeg altid siger til mig selv er: At jeg går ind og gør mit bedste, så har det ikke den store betydning om jeg får 7 eller 10, bare man ved med sig selv at man har gjordt sit bedste!

Og så til sidst skal du selvfølgelig havde et held og lykke med på vejen!

-> Ser frem til at hører din karakter :0)

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. maj 2005 af Therackoo (Slettet)

#8

Kan man ikk kun få 13, hvis læreren ikke siger noget. Det kaldes ualmindelig selvstændig, og det får man 13 for, siger vores lærer.

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#0 Min lærer valgte så lige at prøve mig af. Jeg stod til et 11-tal og så lige to min inden tiden var gået skulle han liiige se om det var 11 (eller om det hældte til enten 10 eller 13), så han forvirrede mig fuldstændig, så jeg tabte tråden. Jeg kunne så slet ikke vende tilbage til det jeg var i gang med, så det blev 10.

Hvis lærer eller censor spørger om et eller andet, så husk hvad du havde gang i og vend tilbage til det. Selvtillid og kontrol er det vigtigste.

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. maj 2005 af Epsilon (Slettet)

#10: Nej. At eksaminator (læreren), eller censor for den sags skyld, stiller spørgsmål, er ikke nødvendigvis et tegn på manglende selvstændighed fra elevens side. Der kunne således være tale om

- opklarende spørgsmål for at få uddybet en pointe i teksten/billedmaterialet.
- tillægsspørgsmål for at komme rundt i teksten/billedmaterialet, hvorved man afgør, om eleven har overblik.
- at lærer eller censor er i tvivl om den endelige karakter og derfor søger at fastlægge niveauet ved at stille et eller flere tillægsspørgsmål af passende sværhedsgrad.

//Singularity

Brugbart svar (0)

Svar #13
21. maj 2005 af *A* (Slettet)

Ja eksamen skal trods alt være en samtale mellem elev og eksaminator. Men det er klart at det er dig der som elev helt tydeligt skal styre slagets gang, i hvertfald hvis du vil have en god karakter.

Daj eg var oppe i dansk var der en pointe jeg ikke lige havde overvejet, havde ikke lagt mærke til at artiklen var skrevet på baggrund af en netop udkommet bog. Men da censor spurgte fik jeg bluffet/snakket mig ud af situationen (uden at gå kold selvom jeg vidste jeg var på bar bund....men blev da meget klogere på teksten i løbet af eksaminationen;)) Da jeg fik min karakter sagde censor bare kort at hun i starten havde været i tvivl om jeg havde forstået teksten ordentligt, men at hun senere var blevet overbevist. Pyha!

Så moralen er altså at man ikke skal lade sig slå ud!

Brugbart svar (0)

Svar #14
21. maj 2005 af Therackoo (Slettet)

OK

Brugbart svar (0)

Svar #15
04. juni 2005 af Freud (Slettet)

#4) Farvernes betydning er det noget du gider at sætte et link til?

Eller sende på mail?

Brugbart svar (0)

Svar #16
04. juni 2005 af Therackoo (Slettet)

Se evt.:
https://www.studieportalen.dk/services/guides/farver.php

Brugbart svar (0)

Svar #17
04. juni 2005 af Freud (Slettet)

#16) Tusind tak, du er da en flink gut :D

Brugbart svar (0)

Svar #18
07. juni 2005 af Therackoo (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål hovedsageligt til dem som fik 13-tellet i mundtlig dansk, men også dem som fik 11 i(folkeskole)...

Spørgsmålet lyder:

Havde i analysemodellen fremme ved eksaminationen???

Brugbart svar (0)

Svar #19
07. juni 2005 af Therackoo (Slettet)

Hehe... troede ellers at der var mange som havde fået en høj karakter.... :D

Brugbart svar (0)

Svar #20
07. juni 2005 af tita (Slettet)

hmm.. kan huske da jeg var oppe i dansk i 9. klasse og trak en kaffereklame

for at få 13 skal du selvfølgelig vise selvstændighed. men du skal også overraske cencoren (og evt. din lærer).. dine gode iagttagelser og dine evner til fortolkning (+argument) er det som trækker op... fik 13 dengang og læreren( og cencoren) gav mig også spørgsmål..så det trækker ikke ned hvis man bliver spurgt.. man skal bare kunne svare på spørgsmålene ;)

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.