International økonomi

Hjælpp! - sådan lyder spørgsmålet - Hvilke samfundsøkonomiske mål viser positive tendenser og hvilke viser negative tendenser.

01. april 2014 af mikkelmortsen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Sidder med en opgave her, hvor jeg ud fra afsnittet om NORGE-Vækstpause fra Danske Bank, Nordisk økonomi, januar 2014, siderne 20 til og med 25. 

Har selv fundet følgende punkter:

- Forventer en forbedret økonomisk vækst i 2014, ved hjælp af olieinvesteringer.
- Olieinvesteringerne er steget betydeligt og har bidraget kraftigt til den økonomiske vækst i Norge.
- Opbremsning i væksten til omkring 1,5% i første halvdel af 2014 - skyldes lavere vækst i olieforsyningsindustrien, byggesektoren og de forbrugsrelaterede erhverv.
- Venter lavere vækst i olieinvesteringerne fremover efter flere år med høj vækst - olieinvesteringerne vil give et mindre vækstbidrag til norsk økonomi - dog opvejes der delvist højere eksportvækst, en lempeligere kreditpolitik, og en mere ekspansiv finanspolitik (lempelig).
- Olieinvesteringerne vil give et solidt vækstbidrag i 2014. (s.21)
- Venter øget vækst i den globale økonomi, og vil sammen med en betydelig svækkelse af den norske krone betyde, at eksportsektoren for første gang i mere end fire år vil give et positivt bidrag til væksten i norsk økonomi.
- Norges Banks forventningsundersøgelse viser, at de norske virksomhedsledere forventer en forbedring i indtjeningen i 2013. Selvom den samlede ledighed stiger, kan flaskehalse i dele af industrien fortsat give solid lønvækst til enkeltgrupper.

I teksten har jeg fundet nogle forskellige forventninger(se ovenstående), men ved ikke helt hvordan jeg skal kunne sige hvilke der har en postiv og negativ tendens.

Det ville være en stor hjælp hvis at bare lige kunne hjælpe mig på vej ! :-)

Tak på forhånd!


Skriv et svar til: Hjælpp! - sådan lyder spørgsmålet - Hvilke samfundsøkonomiske mål viser positive tendenser og hvilke viser negative tendenser.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.